Forside

Adgangskode:

Powered by GATE technologies

Hyperlokal netavis for Alken og omegn * Født i marts 2007 * Kontakt

25. nov. 2020 * Juletræstænding med afstandFredag 27. november tændes det store juletræ ved Købmanden i Alken. Der bliver desværre ikke fællessang i år, men tag jeres børn i hånden og glæd jer til:
Kl. 16: Det store juletræ er rejst og tændt foran købmanden.
Kl. 16-19: ABAF deler godteposer ud til børn, henvend jer til købmanden og få en pose.
Kl. 16-18: Den Rare Julemand kommer forbi og hilser på alle de glade børn der henter godter. Han kender alt til at holde afstand, men han glæder sig meget til at vinke og hilse på. Det er vigtigt ikke at stå i en stor gruppe foran butikken, så hvis I har mulighed for det så kom tættere på 18, da der nok er flest den første time. Selvom det er hyggeligt at møde julemanden, så tag hensyn til hvis der er flere børn i kø. (Foto fra 2019: Peter Abildgaard)

25. nov. 2020 * Borgermødet om Anes Høj 2 bliver digitalt. Det annoncerede borgermøde om planlægningen for Levefællesskabet Nye Anes Høj vil forgå digitalt tirsdag 15. december kl. 17-19. Økonomiudvalget har inviteret en repræsentant fra Grundejerforeningen Anes Høj og en repræsentant fra ABAF som oplægsholdere.

24. nov. 2020 * Angående byrådsmødet onsdag 25. november, hvor Fabulas udstykningen er på dagsordenen: Man kan komme med til mødet fysisk, der er 25 pladser i salen. Det er også muligt at følge mødet live fra kl. 17.

22. nov. 2020 * Nye beboere i mejeri-lejligheden. Der kom to ansøgere til lejligheden oven på Mejeriet, og Ursula Olsen og Danni P. Sell blev de heldige i lodtrækningen. Kristina Fabricius og Oskar Fabricius Skovgaard og deres to drenge har været så heldige at finde et større sted at bo og har sagt lejemålet op. oplyser Jytte Elleby.

22. nov. 2020 * Pris og nomineringer til Mads' film. Mads Mengels filmskole-afgangsfilm "Forestillingen om Juliane" blev nomineret i seks kategorier ved Ekko Shortlist Awards 2020 - og fik en pris for bedste mandlige skuespiller: Thomas Gabrielsson. Se alle kategorier og placeringer Ekkofilm.

22. nov. 2020 * Købmanden i Alken bringer nu varer ud om tirsdagen. Vi tilbyder nu udbringning af varer, som kan bestilles hos Osuma. Til en start tilbyder vi det hver tirsdag og det gælder hele landsbyklyngen Bjedstrup, Svejstrup, Illerup, Boes og Alken. Varerne udbringes mellem 15 og 17. Tilbuddet er for personer, som har svært ved selv at komme til købmanden og hente sine varer. Det kan være i en periode (Corona eller anden sygdom) eller permanent. For at få varerne bragt ud, skal du sende SMS eller ringe til Hanne Lisbeth Nielsen på 25192417 senest mandag samt bestille dine varer som vanligt hos Osuma.
Hvis du ikke tidligere har brugt Osuma, gør du følgende: For at handle Osuma-varer online gennem Købmanden i Alken, skal du først oprettes som kunde. Det gør du ved at logge på her. Når man har oprettet sig som kunde, skal man sende en mail til kundeservice@osuma.dk med besked om, at man er oprettet og vil være med i Alken-aftalen. Herefter kan man fremover bestille via Alken-aftalen – uden leveringspris og intet minimumsbeløb. Varerne skal bestilles hos Osuma inden kl. 14 dagen før.

22. nov. 2020 *  Udlejning af købmandens eldrevne budcykel: Købmandens cykel kan lejes for 50 kr. pr. dag. Alle dage undtagen tirsdag. Man reserverer cyklen ved at kontakte Estrid Bek på 25393547.

20. nov. 2020 * Nyeste forslag er 48 boliger i to etaper. Det seneste forslag fra Fabulas er nu 38 andelsrækkeboliger og 10 kompaktgrunde fordelt på to etaper på henholdsvis 30 og 18 boliger. Se forslaget i bilag under udvalgsreferatet punkt 290.
En læser spørger: Hvordan nu lige pludselig et helt nyt forslag, når høringen gik på et andet forslag? Det er fordi, at et boligprojekt kan nå at ændre sig flere gange helt frem til en lokalplan, der er den endelige detaljerede plan, før der kan bygges. Ligesom ved Anes Høj 2, hvor Jakobsen Huse stadig arbejder med boligstørrelser og placering og der endnu ikke er et forslag til lokalplan. Det som byrådet på onsdag skal forholde sig til, er langt tidligere i forløbet, nemlig kommuneplanen - der sætter rammerne for placering og formål. Hvis der overhovedet kommer en kommuneplanændring, kan den nærmere udformning af et boligprojekt godt ændre sig igen - i dialog med naboer, kommune og andre myndigheder.

20. nov. 2020 * Præcisering: Nyheden om økonomiudvalgets beslutning var ikke helt præcis i går. Nu er den rettet, så det fremgår, at vedtagelsen går på at "en videre stillingtagen til en udvidelse af Alken mod vest afventer en afslutning af planarbejdet for Anes Høj 2." Altså ikke, at byggeriet skulle være færdigt, som det først fremgik.

20. nov. 2020 * På tale at flytte en shelter. Problemer med blandt andet mange besøgende på shelterpladsen ad gangen fyldte godt på generalforsamlingen i ABAF. Nu drøfter bestyrelsen hvordan det kan afhjælpes. Se referatet fra det seneste møde, der også handler om bankskifte og fællesplads-fremtid.

19. nov. 2020 * Flertal i økonomiudvalget vil lade Fabulasprojekt vente til efter Anes Høj 2-planen er færdig. På baggrund af høringen har et flertal (S-SF-R) i økonomiudvalget ønsket at lade en beslutning om viderebehandling af kommuneplanlægning for Fabulas' generationsfællesskab ved Enggården vente til efter planarbejdet for Anes Høj 2-projektet er færdigt. Mindretallet (V-DF-K) har forlangt den sag i byrådet, så det kommer den på onsdag 25. november. Læs udvalgsreferatet punkt 290.

19. nov. 2020 * Michael Eberhardt har købsaftale på smedens ejendom. Lige nu kan det gå begge veje, men Michael Eberhardt oplyser til alken.dk, at Fabulas sammen med tre kapitalpartnere har en købsaftale klar til smedens ejendom, Emborg 80, med tilhørende 10 hektar ned til Mossø. Ejendommen, der har stået til salg siden august 2017, har han tænkt ind i generationsfællesskabets muligheder med bl.a. offentlig søadgang. Han kalder udvalgsflertallets beslutning 'noget møg' og er, som det står nu, ikke sikker på, om købet af Emborgvej 80 skal gennemføres - og hvad fremtiden bliver for Enggården.

19. nov. 2020 * Friplejehjem droppet igen. Planen om et friplejehjem i Alken er droppet igen, fremgår det af økonomiudvalgets referat. Læs udvalgsreferatet punkt 290.

19. nov. 2020 * Strygere. De kalder sig ved denne specielle lejlighed for Alken Kammerensemble. Nu forestår en række øvere, inden de 19. december inviterer til en julekoncert i mejeriet. Her ses til venstre koncertmester Niels Kaas, som er en gammel ven af Alken, og dernæst Lone Adamsen samt seks musikalske kolleger fra det klassiske miljø i Aarhus. Når tiden sig nærmer, vil koncertprogrammet og billetbestilling kunne læses her på alken.dk. (Tekst og foto, Peter Abildgaard)

18. nov. 2020 *  Fæld dit eget juletræ og skab samtidig mere plads til biodiversitet! Foreningen for fremme af biodiversitet skyder julen i gang og inviterer alle til at komme forbi Hede Ager Krog søndag 29. november mellem kl. 10 og 15, skriver Marianne Damholdt Bergin. Under corona-tilpassede forhold kan man give naturen en hånd ved at samle fældede buske og træer i bunker. I kan klippe pyntegrønt, samle mos og grankogler og fælde jeres eget, helt særlige juletræ for en donation til foreningen. Tag jeres egen kop med, evt. madpakke og arbejdshandsker, og vi tænder bål og byder på gløgg og kakao til børnene. Vi vil sørge for, at vi ikke er mere end 10 samlet på noget tidspunkt. Forslag til donation: Pyntegrønt 50 kr., juletræ 50 kr., mobilepay 3078 3171 (Anne Mette Lykke). Læs mere på foreningens Facebook-side.

18. nov. 2020 * Vi er ikke imod projektet, men beder blot om, at der vises hensyn og at den åbenhed, som projektet gerne vil kendes på, bygger på fakta, skriver Torben Nielsen, Anes Høj, om det kommende ”Levefællesskabet Nye Anes Høj”. Læs indlægget på smalltalken - bl.a. om bebyggelsesprocenter.

16. nov. 2020 * Sammenlign de to master. Thomas Due Nielsen har fotograferet den gamle og den nye mobilmast ved banen og kombineret de to fotos, så man kan sammenligne, hvordan den fremtrådte og fremtræder i landskabet. Venstreklik på den hvide linje, hold markøren nede og kør helt ud til højre og se den nyoprettede mast. (Foto: Thomas Due Nielsen)

15. nov. 2020 * Havørn over Fladningen. Søndag formiddag var en havørn i aktivitet over Fladningen - vores ende af Mossø. Den var i ihærdig jagt på en flok blishøns, der så ud til at undslippe - godt assisteret af måger, der forsøgte at skræmme ørnen væk. (Foto: Sanne Dudoret)

15. nov. 2020 * Øko-jule-ænder. Så er det muligt at bestille økologiske juleænder ved Købmanden i Alken, skriver Vibeke Sandberg. Vægt: 2,8 kg eller over 3,5 kg. Pris: ca. 450,- eller ca. 580 kr. Skriv dig på listen ved købmanden og husk: bestillingen er bindende. Sidste frist for bestilling: onsdag 25. november. Afhentning: fredag 27. november efter kl. 18 i butikken.

14. nov. 2020 *  Ovis har skiftet navn til Hedegaard Lam. Fåreavler Per Nielsen fra Svejstrup fortæller til alken.dk, at det gamle navn jo betyder får på latin, og at det nye navn skal gøre det tydeligt, hvad det handler om: Får og lam. Det handler om gerne at ville sælge mere lammekød til private – hvilket for Alkens vedkommende foregår i godt samarbejde med Købmanden i Alken. Per opfordrer også Alken-kunderne til at følge facebooksiden Ovis med opskrifter hver fredag, der skal inspirere til lammeretter. Bedriften er vokset stille og roligt, så i år er der 300 moderfår, der her i november ilæmmes – bedækkes - så der forhåbentlig kommer omkring 500 lam til april. Vokseværket bringer Hedegaard Lam langt omkring – nu er fårene ikke blot i Alken Enge men også ved Øm Kloster, hvor der før gik geder. Firmaet er også kommet med i et projekt til fremme af biodiversitet med vinter-afgræsning ved Brabrand, og samler også data i et fårerådgivningsprojekt om slagtelams klimaaftryk for at blive klogere på, hvordan fåreavlere kan mindske CO2-udledningen.

13. nov. 2020 * Tosomhed - personligt og rablende. Med poetisk harmonika og taktfast guitar som uundværligt akkompagnent funderer, duellerer og supplerer Kaj og Margit sig gennem deres Scener fra et ægteskab, undertitlen til deres musikfortæling, Kaj og Margits Salon. Hjemmeskrevne og -komponerede sange i de to scenevantes karakteristiske samklang fik salongæsterne til at mindes Koppel-brødrene, Brüel-søstrene og balladetradition fra hele Europa. Fortællingerne mellem numrene skrues sammen af Margits personlige og søgende budskaber med Kajs nøgterne og rablende svar. Kærligt, afbrydende, glemsomt og belærende går det derudad i Szlavik-Pedersens spraglede og anarkistiske univers, med bud på alt fra meningen med livet og døden til glæden ved fiskefrikadeller. Et både rørt og godt underholdt publikum kunne forlade salonen på Alken Mejeri med genkendende eftertanker og den særlige glæde, fonetiske amokløb giver. (Tekst: Knud Abildtrup. Foto: Peter Abildgaard)

11. nov. 2020 * Skrottyve i Alken? Under overskriften "Hvem gider have et 175 cm højt og 110 kg tungt rullebur fra 1989?" skriver Maiken Wang Larsen og Thomas Tjørnehøj om et skrummel af et jernbur, som er forsvundet. Læs om deres historie, forklaring og ikke mindst undren på smalltalken.

10. nov. 2020 * Fra Skive til Alken. Efter tre år i Skive er Hanne Gammelgaard Larsen flyttet til Alken, hvor hun nu bor i stuen på Emborgvej 102, den tidligere slagterejendom. Hanne, der både er farmor og bonusbedste, er kommet i Alken i mange år, ikke mindst efter Inge Nørgård og Jens Jacobsen flyttede til. Lejlighedens tidligere beboer er Sanne Gry Hansen, der 1. oktober flyttede til Boes Vestergaard. (Foto: Knud Abildtrup)

10. nov. 2020 * I kajak direkte fra Mossø til Skanderborg Sø. En kajaktur fra Mossø op gennem jungleagtige Tåning Å til Fuldbro Mølle bør enhver Alken-borger unde sig selv. Og nu ser det ud til, at inden for overskuelig fremtid bliver turen videre til Hylke Sø og Skanderborg Sø mulig uden at skulle over landevejen. Et ellers skrinlagt passageprojekt ved Fuldbro Mølle er efter et ejerskifte taget op af mølposen igen. Læs mere om projektet, hvor både stemmeværk og ålekiste, der spærrer for vandrende fisk, står til at blive fjernet.

9. nov. 2020 * Tre familier søger en eller to mere til delebil. Line Sanghild Thimmer, Alkenvej 81, skriver om foreløbig tre familier, der søger flere, der er interesseret i at have en (ekstra) bil til rådighed mandag, fredag eller i weekenden. Udgifterne er max. 400 kr. om måneden. Bilen er en ældre Picasso og hører hjemme hos Louise Drengsgaard Jørgensen på Søbjergvej. Kontakt Louise eller Line, 2246 7303.

9. nov. 2020 * Julie i nyt job. Julie Abildgaard har fået nyt job - hun skal være HR content manager i restauranten Det Glade Vanvid i Aarhus. Tillykke!

8. nov. 2020 * Mod Aarhus mister vi den tidligste morgenafgang. Thomas Tjørnehøj har via en østrigsk køreplan spottet, hvordan Arriva-køreplanen bliver efter 13. december. Mod Aarhus mister vi den tidligste morgenafgang. Og midt på aftenen bliver der først ca. halvanden time og derefter tre kvarter mellem to tog, og til sidst over to timer mellem de sidste. Mere væsentligt for de fleste er det nok, at minuttallet ændres fra .11/.12/.14 til .56 på hverdage undtagen lørdage, og til .05 på lør-, søn- og helligdage. Alternativet til den meget benyttede morgenafgang kl. 7.12 bliver derfor 6.56! Eller 7.56. I modsat retning bliver der fem kvarter mod nu ca. en time mellem de to første morgentog. Minuttallet fra Aarhus bliver i dagtimer .19 mod nu .00, og om aftenen .18. Lørdag-søndag er det stort set uændret (.30). Sidste tog til Alken bliver noget tidligere mandag - fredag (23.18), men kun lidt tidligere lørdag-søndag (23.36). Fra Alken mod Ry .42/.41 hhv. .54.

8. nov. 2020 * Hej Alkenborgere! Der vil igen i år blive solgt lokalt dyrkede juletræer og pyntegrønt ved Mejeriet. Venlig hilsen Bruno Nielsen.

6. nov. 2020 * Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling. Ifm. bankskifte er bestyrelsen i ABAF blevet opmærksomme på behovet for en ændring i foreningens vedtægter. Det drejer sig om §10 der i dag lyder "Forening tegnes af formanden". Det betyder, at kun formanden kan få adgang til foreningens netbank, hvilket er praktisk uhensigtsmæssigt. Bestyrelsen foreslår derfor, at § 10 ændres, så den lyder: "Foreningen tegnes af formanden og kasseren". På den baggrund indkalder ABAF's bestyrelse til ekstraordinær generalforsamling onsdag 2. december kl. 19.30 på Alken Mejeri.

5. nov. 2020 * Borgermøde om Nye Anes Høj. Endnu er der ikke sat dato på, men der kommer et offentligt møde om udstykningen Nye Anes Høj, oplyser formand for Miljø- og Planudvalget Claus Leick (SF) til alken.dk. Det bliver i forbindelse med en 14 dages forhøring, og grundejerforeningen på Anes Høj og ABAF indbydes ligesom Jens Thor, der er ansøger. Siden bliver det besluttet om planlægning af projektet skal sættes igang - helt, delvist, med ændringer eller ikke skal sættes igang. Udvalget lægger samtidig op til Økonomiudvalget om at vurdere, om der skal udarbejdes en helhedsplan for Alken med infrastruktur og udstykninger.
Se referatet af pkt. 198.

5. nov. 2020 * Liv i Liv i Landsbyerne. Den nye bestyrelse har mødtes og taget hul på, hvad der har trængt sig på, når ikke lige der var en skole, der skulle reddes. Se deres arbejdsplan, forretningsorden såmænd, dagsorden til og referat fra deres konstituerende møde. Læs med - om brobygning, visioner, kommunal landsbypolitik og generationsmøde. Om økonomi, opgavefordeling, legitimitet og møde med de andre foreninger i området. Og find i øvrigt fremover den slags dokumenter på Liv i Landsbyerne - i højre spalte.

3. nov. 2020 * Kjeld bliver 70. Stort tillykke til Kjeld Langballe, Svejstrup Enge, der bliver 70 år onsdag 4. november.
Da han fyldte 60 var planen at "nyde sin tredje alder ved at sidde og kigge ud over engene og filosofere og bare nyde livet". Nu ti år efter forsikrer Gerda Langballe, at det har han gjort næsten hver eneste morgen og vil fortsat gøre det på vej mod de 80, samt at han har det som en på 18 med 52 års erfaring, så det er ikke så ringe...

3. nov. 2020 * Oplysende livestream i mejeriets halvmørke. Fotoet er fra sidste livestream-foredrag, denne aften er emnet "Dybhavet", og tirsdag 10. november kl. 18.45-21.30 "Smagen af øl". Pladser kan forudbestilles hos hannelisbethnielsen@gmail.com. Medbring mundbind. Arr.: ABAF. (Foto: Berit Werner Hansen)

Lars Søgaard Andersen – gør klar til en fest for børnene.
2. nov. 2020 * Op med flaget – skolen er reddet. Flaget i skolegården var hejst allerede klokken 9 i morges. Men det var, fordi en gruppe børn fra børnehaven skulle flyttes og have første skoledag. Altid en festdag. Først klokken halv ti fik skolens leder, Lars Søgaard Andersen, en besked, som pludselig gjorde dagen MEGET festlig. Fra rådhuset på Fælleden meddelte direktør Frederik Gammelgaard, at et flertal i byrådet havde indgået et skoleforlig, som reddede landsbyskolerne fra lukning. Der ville komme et pressemøde en time senere med alle detaljerne. Det ventede Lars ikke på. Han skyndte sig at tage en runde i hver enkelt klasse, i børnehaven og lærerværelset. Overalt blev nyheden modtaget med jubel, lettelse og lidt rørelse.
- Men der var også enkelte, der udtrykte skuffelse over, at jeg ikke havde forberedt en fest, siger Lars. Men helt ærligt, så havde jeg ikke regnet med, at byrådet havde indgået en aftale så hurtigt. Du må gerne skrive, at de tog fusen på os. Men det er helt OK for mig. Jeg vil gerne holde en stor fest for børn, forældre og personale og for den sags skyld hele lokalområdet, men det kan vi jo ikke i disse tider. Lige nu er min tanke, at vi begynder med noget for børnene, måske på fredag.

Ditte Jensen fra #BevarBjedstrupSkole skriver på Facebook: Så blev det officielt! Vi har reddet vores skole! Næsten ni måneders kamp er forbi. Tak til alle jer, der har kæmpet, heppet og støttet. Vi bor et unikt sted med en fantastisk skole og børnehus, men mest af alt nogle helt særlige mennesker, der er i stand til at rykke sammen og løfte i flok, når det virkelig gælder. Jeg har været frustreret i lang tid, i dag er jeg stolt og taknemmelig.

2. nov. 2020 * Osuma-omsætningen i oktober i Købmanden i Alken løb op i 47.527 kr., og 217 er nu med i Alken-ordningen, hvor man bl.a. slipper for kørselsgebyret. Følg den månedlige Osuma-omsætning, der kaster 7 pct. af sig til købmandens drift.
Der har, i et stykke tid, været problemer med alt for mange udsolgte varer hos Osuma, oplyser bestyrelsen. Det skyldes en omlægning af IT systemet. Det vil, i følge direktøren, snart være løst. Så opgiv ikke kære kunder, der er lys forude.

1. nov. 2020 * Ny børnefamilie. I løbet af november flytter en ny børnefamilie ind på den gård, som Knud Erik Jørgensen nu har forladt på Alkenvej 32. Anna Krämer og Jonas Petersen brugte sammen med deres to børn, Emil (4) og Anton (2) denne søndag på at betragte gården, udhusene og markerne, som nu er deres. De glæder sig over, at de får masser af plads. Børnene kan også vente en fremtid i Bjedstrup Børnehus og skolen. Parret har baggrund i landbruget. Anna er fødevareingeniør ved Arla, og Jonas er uddannet landmand og har desuden en uddannelse som forstkandidat. Nu arbejder han som rådgiver i et ingeniørfirma. Men de er allerede nu besluttede om, at gården i Alken skal drives som landbrug med køer og får, måske allerede fra næste år. De kommer fra Frederiksberg via Viby, og de ser frem til at lære Alkens fortræffeligheder at kende. Jonas kommer fra en fynsk familie, og Anna er fra en tysk familie nær Leverkusen. (Foto og tekst Peter Abildgaard)

1. nov. 2020 * Anes Høj-beboere ikke taget alvorligt. En gruppe beboere på Anes Høj, Alkenvej og Emborgvej med Torben Nielsen som underskriver, har skrevet til Miljø- og Planudvalget og argumenterer for at få adgangsvej til Nye Anes Høj ud østover, undrer sig over manglende dialog og er i gang med en underskriftsindsamling. Se oplægget med beskrivelser af forløb og argumenter for og imod.
Det fremgår her, at udvalget tirsdag 3. november skal besigtige området.

31. okt. 2020 * Naboønsker fra Anes Høj til Nye Anes Høj. Miljø- og Planudvalget skal have den nye udstykning ved Anes Høj op igen, og nu lægges der op til forhøring. Blandt andet kommer der "løbende henvendelser fra de nærmeste naboer med bekymringer om og ønsker til den nye udstykning. Det fremgår blandt andet, at der ønskes vejadgang via Alkenvej fra øst og ikke via Anes Høj, at der bygges for tæt, når bebyggelsen samles i den ene ende af området, at den mest naturfølsomme og smukkeste nordlige del med slugt med et lille rislende vandløb ønskes friholdt fra bebyggelse og vejanlæg, og at bebyggelsen holdes i en afstand af min. 7 meter fra eksisterende bebyggelse. Dog fremgår det af seneste henvendelse, at der ønskes et grønt bælte på minimum 7 meter mellem de bagerste grunde i det nuværende Anes Høj og de forreste grunde i det nye Anes Høj. Dertil en afstand til byggefelter på 5 meter, det vil sige i alt 12 meter fra naboskel til ny bebyggelse. Endvidere ønskes kun et-plans huse i forreste række mod eksisterende Anes Høj." Administrationen lægger op til foroffentlighed, idet der ikke længere er tale om mindre ændringer i Kommuneplan 16’s rammedel, og foreslår en høringsperiode på to uger. Se punkt 198 her.

30. okt. 2020 * Jan Mikael bag dronninge-bog. En brugerstyret bog,  "Dronning Margrethe 80 år - en hyldest fra folket", er udkommet på forlaget words2You.dk. Jan Mikael Granner er med-bagmand og ses her bladre i bogen, der blandt andet har bidrag og fotos fra mange kommuner og protektioner.
Bestyrelsen klædt på efter corona-regler: Karin Fosdal, Hans Horn, Helle Petersen, Asmund Bertelsen, Julie Abildgaard og Thomas Glud.
30. okt. 2020 * Overskud i ABAF. I sig selv var det en god nyhed for ABAF, borgerforeningen i Alken, at generalforsamlingen for året 2019 omsider blev afviklet trods corona-trængsler. Men det blev den så denne torsdag aften. 17 var mødt og uanset, at det var langt færre end tidligere år, var der en engageret debat med mange spørgsmål og synspunkter. Set på den måde er der stadig overskud af energi blandt medlemmerne. En anden af de gode nyheder var, at ABAF hvad økonomi angår kom ud af 2019 også med overskud på 16.117 kr., fastslog kassereren, Asmund Bertelsen. Om det kommer til at gælde for 2020 er usikkert, men nu er der noget at stå imod med. Formanden, Julie Abildgaard, sagde bl.a.:

Dette er beretningen om aktiviteterne i 2019, altså før Corona ramte. Meget af det er lang tid siden. Men det er både herligt og vemodigt at berette om 2019, og når vi sidder her i dag, er der mange ting, vi savner i 2020: fastelavns-festen, sankthansbål, kor, yoga, julefest, julejazz – og vi må ikke glemme byfesten 2019, som gav et bragende overskud. Jeg bliver glad, når jeg ser billederne fra 2019, også koncerterne og en god forfatter-aften.
Vi må heller ikke glemme en række velbesøgte fællesspisninger med dygtige køkkenhold.
Nye i bestyrelsen bliver Hans Horn og Helle Petersen (suppleant). Under eventuelt kom en længere debat om shelterpladsen. Den er i løbet af 2019 og især i corona-tiden blevet så populær, at den afkaster meget arbejde omkring booking og til tider kan påvirke de nærmeste naboer med støj og trafik. En udmelding om reglerne har været til debat i bestyrelsen flere gange. I den kommende stille vinterperiode fortsætter denne debat med udgangspunkt i, at det er positivt, at Alken nu har en fin shelterplads, og at den bliver brugt. Parkeringsregler for større grupper fra fx skoler skal understreges, så parkering afvises på stikvejen, men skal ske ved trinbrættet. (Tekst og foto Peter Abildgaard)

30. okt. 2020 * Shelter-succes drypper på fællespladsen. I 2019 havde Alkens borgerforening et overskud på cirka 8.000 kr. på driften af shelterpladsen. I 2020 forventes det samme overskud. Det kommer naboen, Alkens fællesplads til gode. Borgerforeningen ABAF har vedtaget, at en del af disse beløb skal bruges til forbedring af fællespladsen. I første omgang er det kommet børnene til gode med en rutsjebane ved volden og udskiftning af sand i den store sandkasse. Hvad der ellers skal ske i 2021 er endnu ikke aftalt. Fællespladsen bruges af mange børn og unge til leg og boldspil. Når der kan holdes byfest, er der også stor aktivitet på pladsen. Den fine toiletbygning lukkes dog af, når sæsonen slutter, og det sker faktisk fra på søndag 1. november.

30. okt. 2020 * Koret øver alligevel. Alken-koret, der ellers var stoppet på grund af corona-restriktionerne, går alligevel i gang, oplyser korleder Ingrid Robak. Alle ankommer med mundbind, bliver siddende med to meters afstand til alle sider, i to rækker, og ingen "faren rundt i pausen".

26. okt. 2020 * Farvel til Alken. I august 1999 flyttede Knud Erik Jørgensen og Eva Michaelsen ind i gården på Alkenvej 32 lidt nordvest for byskiltet. De satte stedet i stand og boede der sammen til 2012. Med månedens udgang flytter Knud Erik nu til Izmir i Tyrkiet og en ny tilværelse med sin tyrkiske hustru, Asli. Tilknytningen til faget Statskundskab i Aarhus, hvor han er professor, bevares via internettet og periodiske besøg på instituttet. Her til aften tog en kreds af venner fra byen afsked med ham over varm suppe og en kop øl, udendørs. Og hvilke erindringer om Alken vil du tage med dig, spurgte vi, og svaret lød: En masse søde mennesker og den fantastiske natur. På billedet ses Knud Erik tættest på parasol-stangen omgivet af kendte folk fra byen. (Foto og tekst: Peter Abildgaard)

26. okt. 2020 * Selvforstærkende effekt. Et høringssvar begynder sådan her: I bofællesskabet Kirstinelund, som ligger i landsbyen Bjedstrup, bor vi 45 mennesker i alt, børn og voksne. Man kunne måske tro at det var nok for os – at vi har nok i vores eget, lille fællesskab og ikke behøver at interessere os for omverdenen, men sådan er det på ingen måde. Læs det hele - underskrevet af Jane Mondrup - på smalltalken#BevarBjedstrupSkole

25. okt. 2020 * Ros for egenkontrol. Købmanden i Alken havde fredag uventet besøg af Levnedsmiddelkontrollen, skriver Jytte Elleby. Hun havde ingen bemærkninger, og vi fik igen en glad smiley. Blandt andet stor ros til bageriets egenkontrol-mappe.

25. okt. 2020 * Når jeg bliver gammel. Hej Alken, her er en kort dokumentation af den udstilling, jeg lavede på Moesgaard for nylig. Den giver et lille indblik i, hvad der var på spil i disse gamle menneskers liv.                                             Hilsen fra Tove Nyholm.

11. jan. 2020 * 1745-1749 Drik og fylderier, liderlighed og brændevin. I disse måneder brygges der øl i det nystiftede Alken Bryghus - eller ABC, Alken Brewery Company. For 275 år siden kunne de også være med heromkring, især når det gjaldt brændevin, da var det bare ulovligt. Læs om de næste fem år i Alkens historie, hvor en brusten Alken-bonde Jens Rasmussen som tinghører skulle være med til at konfiskere udstyr til destillering - se afsnittet fra 1745-1749 under Alkens første kendte beboere.

Gary Craig, Søs Nielsen, Anne Grete Viborg, Berit Werner Hansen og Poul Ganer fra den første bestyrelse i 'Alken Station'. Claus Madsen var også med. (Foto: Ole Nielsen)

13. nov. 2019 * Alken 1993: Dilettant for første gang i Alken, 'Alken Station' lige så stille i gang og belgisk-tysk besøg. alken.dk ruller år for år Alkens nyere historie op og er kommet til 1993, hvor borgerforeningens aktiviteter i byen nu blev suppleret af den halvandet år gamle forening 'Alken Station'. Byfestbladet rummede det år et interview med Grethe Damgaard, der i 1924 var født på Enggården, der dengang var et noget afrakket husmandssted, hvor man havde stok med i seng for at klare rotterne... Læs Pigen fra Enggården og læs 1993-kapitlet på Alken år for år siden 1979.

391 abonnenter får nyhedsbrev om søndagen
Ideer, fotos, forslag, færdige og ufærdige bidrag til indholdet modtages hjertens gerne af
redaktør Knud Abildtrup,
 knudabildtrup1@gmail.com20 27 12 76 Journalist og fotograf: Peter Abildgaard, 22 89 83 34, alkenvej69@gmail.com
Send kalender-bidrag til
Edel Laursen
edel.laursen@gmail.com
 Inge Nørgård bestyrer abonnements-databasen - skriv til Inge, hvis du får ny mailadresse, på ingealken104@gmail.com

Bageriet i Købmanden i Alken tilbyder:
Mandag 23. november: Rugbrød. Onsdag 25. november: Glutenfri. Torsdag 26. november: Hvedebrød. Lørdag 28. november: Kage.

Uge 48 2020 * Poul Westesens gode gamle bod. Blomster, frugt og grøntsager, sommer, efterår og vinter igennem 40 år. Og nu med lys på. (Foto: Poul Westesen)
Angående byrådsmødet onsdag 25. november, hvor Fabulas-udstykningen er på dagsordenen: Man kan komme med til mødet fysisk, der er 25 pladser i salen. Det er også muligt at følge mødet live fra kl. 17.
Juletræstænding med afstand. Fredag 27. november kl. 16-19 tændes det store juletræ ved Købmanden i Alken

Fæld dit eget juletræ og skab samtidig mere plads til biodiversitet! Foreningen for fremme af biodiversitet skyder julen i gang ved Hede Ager Krog søndag 29. november mellem kl. 10 og 15. Klip pyntegrønt, saml mos og grankogler og fæld jeres eget, helt særlige juletræ. Tag egen kop med, evt. madpakke og arbejdshandsker, og vi tænder bål og byder på gløgg og kakao til børnene.
Arr.: Foreningen for fremme af biodiversitet

Ekstraordinær generalforsamling i ABAF onsdag 2. december kl. 19.30 på Alken Mejeri. Vedtægtsændring.

Digitalt borgermøde om Anes Høj 2 tirsdag 15. december kl. 17-19. En repræsentant fra Grundejerforeningen Anes Høj og en repræsentant fra ABAF er med som oplægsholdere.
Alken Kammerensemble i julekoncert 19. december på Mejeriet.

Mads Mengel fra Alken står bag en stor ungdomsserie på DR: Noget om Emma’. De første afsnit er tilgængelige på DR.DK

1490-1667: De første kendte beboere i Alken: Fæstebønderne Søren Christensen og Jost Andersen var de to første navngivne - i 1554 - der knyttes til Alken. Men første gang, man i skriftlige kilder støder på stednavnet Alken, er tilbage i senmiddelalderen – i 1490, da Kong Hans stadfæstede, at Alchen og Illerup skulle være et birk – en retskreds - under Øm Kloster.

Læs otte kapitler - periode for periode - det seneste er:
1745-1749 Drik og fylderier, liderlighed og brændevin.

Kortet er et udsnit fra Plan des Schanderborger Reuter Districts. Af Abraham Christian Willars, 1723.
Gå selv på jagt i hele kortet hos Det Kongelige Bibliotek.

Alken-kalenderen
herunder bestyres af Edel Laursen, edel.laursen@gmail.com. Røde markeringer gælder Alken Mejeri, som har sin egen booking-kalender, der kan studeres her - i højre side lidt nede.

Wilkommen in Alken. Foran Købmanden i Alken står nu en informativ tavle med kort, fotos, forklaringer og gode forslag til natur-oplevelser omkring Alken. I en lille boks på tavlens side finder man en velkomstfolder, som på dansk, engelsk og tysk beskriver, historie og aldeles opdateret shelter-nutid i Alken og Omegn.

Bolig-side. På alken.dk samler vi alt, hvad der aktuelt tilbydes af boliger i om omkring Alken - salg og leje på Bolig i og omkring Alken, hvor du finder links til de enkelte boligannoncer eller i det mindste en vej derind. Find siden allernederst i venstremenuen her fra forsiden. Landejendomme, villaer, lejligheder, værelser og annekser. Sig endelig til, hvis du kender til flere. Skriv til alken.dk.

Tre år -  fire film - to købmænd. Først kom en film om Alken Minimarkeds lukning, så én om indsamling og støttefest, en tredje om byggeri og perioden uden købmand - og nu én om indvielsesdagen.

Finns åbningsfilm. På åbningsdagen i september 2013 var Finn Mathiasen fra ABCFilm på pletten med kamera, og han har krydsklippet 9.17 minutter sammen fra folkemylderet.

Thomas' åbnings-fotos. Find dig selv, din nabo og alle de andre under åbningen - på Thomas Tjørnehøjs foto-serie på Alkens Flickr-univers.  Thomas ønsker
tillykke til os alle sammen med byens nye dimension og Alkens genvundne status som 'købstad'!

Affolkning contra sammenhold. TV2 Østjylland bragte 25. september 2013 et indslag med minister Carsten Hansen (S), Osuma-direktør Jesper Elkjær og daværende formand for Liv i Landsbyen, Jens Jacobsen. Se Affolkning i landsbyerne og Sammenhold i Alken.
TV2 Østjyllands indslag fra Købmanden i Alken 22. september 2013. Se bl.a.  Birgit Bune, Søren Slebo, Bo Høilund Martinsen, Ingvar Kristiansen og Tove Nyholm udtale sig: Byen der ikke vil dø.
Rundt om bordet og rundt om Alken. Pelle Bank fra TV2 Østjylland har lavet et fem minutters portræt af Alken. Adam Yogesh Thuesen i færd med at beklæde det gamle vaskehus er blandt de medvirkende.

Tv-indslag fra kampen for trinbrættet i 2000-2001. Med en sej arbejdsgruppe i spidsen lykkedes det i 2000-01 at sikre Alken som trinbræt trods Banestyrelsens påtænkte lukning efter en renovering. TV2 Østjylland beskrev det hele i to indslag: Først ministerbesøget i 2000  og hattefesten i 2001, da toget ankom igen.
Fra Mejeriet lyder en indtrængende bøn til alle medlemmer om at få den årlige kontingent-indbetaling sat i system via banken. *** Det samme lyder fra ABAF: En fast, årlig bank-overførsel er en enkel og hurtig løsning, der kan lette ens egen samvittighed om at få betalt - og kan befri de frivillige i bestyrelserne med - igen igen - at skulle opkræve og minde folk om at betale.

ABAF: Årskontingent: Børn og unge op til 25 år: 150 kr. Voksne over 25 år: 200 kr. Pensionister: 100 kr.
Reg. nr. 1551. Kontonr. 16472573.

Alken Mejeri: Årskontingent: 100 kr. pr. medlem.
Reg. nr: 8401 Kontonr.: 11 28 794.

Seværdige og mindeværdige fotoserier:

Kvindefest 2019
Skattejagt under byfest 2019