Forside

Adgangskode:

Powered by frontGATE websolutions

Hyperlokal netavis for Alken og omegn * Født i marts 2007 * Kontakt

23. april 2019 * Færre søger asyl i Danmark, mens antallet af flygtninge i verden stiger - så hvad med EU's rolle? Ved du, hvad du vil stemme til Europa-parlamentsvalget søndag 26. maj? Netværket Mossø for Mangfoldighed sætter EU's flygtningepolitik på dagsordenen på et vælgermøde med kandidater fra mindst fem partier/lister og prof. dr. jur. Jens Vedsted-Hansen med specialer i bl.a. asyl- og immigrationsret torsdag 9. maj kl. 19.30 på Alken Mejeri.

23. april 2019 * 1667-1696 * Kvinder uden navne, høj børnedødelighed og en bondekone på bare 14 år. Det tidligere bragte kapitel '1667-1768: En trompeter, en forfalden gård og den Spanske Kappe', som skulle dække 100 år på én gård, er fjernet igen her fra siden. I stedet vil jeg gå grundigere frem gennem tiden, få flere mennesker og detaljer med - og skal nok vende tilbage senere til den Spanske Kappe og andre straffeinstrumenter fra den tid, bare rolig.
Læs næste kapitel om De første kendte beboere i Alken - om hvordan de to brødrepar på de fire gårde i Alken parvis dør inden for samme år: Søren og Anders Ovesen i 1693 og Laurids og Peder Pedersen Fisker i 1696, mens deres koner alle fire overlever dem.

22. april 2019 * Husbyggeri i Bjedstrup. Flere har spurgt, hvad det er, vi har gang i dernede på Bjedstrupvej 25 b, så vi vil da gerne lige introducere os selv. Vi er Vilma, Eskild, Martin og Trine Fredsøe Hassl og er godt i gang med at bygge vores drømmehus. Vi har valgt at bygge bæredygtigt, og alle interesserede er velkommen til at følge med. Vi er ofte på byggegrunden, så kom endelig forbi. I kan også følge med her i cyberspace enten på facebook eller på instagram. Bare søg på permahjem.dk Vi glæder os rigtig meget til at lære jer alle at kende. Eskild går allerede i børnehaven, Martin har meldt sig ind i bestyrelsen af Dover GF, Trine nørder haver med Eva Nikolajsen, og Vilma ser frem til at få sig en skøn dagplejemor til efteråret. Vi forventer at flytte ind i sensommeren i år.

22. april 2019 * Nationalkonservative vender tilbage til Mosbjerg. Efter tre år uden Mosbjerg Folkefest ved Mossø vender den nationalkonservative kreds tilbage til udgangspunktet. Datoen for den ultranationalistiske antiislambevægelses sommertræf er lørdag 22. juni. Blandt talerne er britiske Tommy Robinson, tidligere English Defence League, og Lars Hedegaard.

18. april 2019 * Eva i sol og centrum. Eva Nikolajsen, Sandvejen og Paradiset, fyldte 50 i dag og fejrede det med familie, venner og naboer ved Vædebro. Alken-borgeren gennem 15 år var i både sol og centrum med naturhyldest og heftig dans. Se Evas 40-års omtale fa april 2009 på Folk i Alken 2009. (Foto: Peter Abildgaard)

19. apr. 20198 * Peter i redaktionen. Hvis det skulle være forbigået nogle af læsernes opmærksomhed, så har Peter Abildgaard siden marts 2017 både boet i Alken og været flittigt skrivende og fotograferende bidragsyder til alken.dk - med og uden forklædning. Han træffes bl.a. på telefon 2289 8334 og alkenvej69@gmail.com. (Foto fra fastelavn 2019: Rasmus Arentsen)

18. april 2019 * Alken-korets sæsonafslutning. Alken-koret med Ingrid Robak som leder slutter forårs-sæsonen af med en optræden på Alken Mejeri søndag 28. april kl. 18.15. Alle er velkomne. (Foto fra jule markedet 2018: Peter Abildgaard)

18. april 2019 * Bageri ved købmandsbutikken på vej. Købmanden i Alken er nu klar til at begynde det praktiske arbejde med at etablere rammerne for det, der med tiden gerne skulle blive vores lokale bageri. Materialerne er købt ind og vi starter så småt op med at lave vægge i den nærmeste fremtid. Interesserede medbyggere er velkomne. Kontakt Jan Günther Hansen på j.gunther.hansen@gmail.com eller Mogens Andersen på mogensandersen14@gmail.com. Vi vil senere indkalde kommende bagere og øvrige interesserede til et egentligt bagerimøde, hvor en mulig fremtidig struktur for arbejdet med eget brød til Købmanden i Alken kan snakkes igennem.

17. april 2019 * Ninna og Jacob vil sælge. Jacob og jeg har lige haft 23 års 'jubilæum' her på Alkenvej 41 – det er mange år – vore døtres barndomshjem, skriver Ninna Gewitz. Alligevel har vi valgt at sætte hele vores herlighed til salg – det er et skønt / fantastisk sted - men for stort til Jacob og mig. Nu glæder vi os til vores fremtidige mindre bolig på Sydskrænten som del af Jens Thors projekt bag Anes Høj, Ny bosætning i Alken.  Salgsopstilling og billeder osv. af Alkenvej 41 findes hos Home.

17. april 2019 * Borgermøde på vej. Kære Alken-borgere og andre interesserede. Vi arbejder i øjeblikket på højtryk på et borgermøde der kan imødekomme de indlæg, der har været her på siden og i samtalen i byen. Vi er i dialog med kommunen og håber, der kommer en repræsentant ud fra Plan og Byudvikling. Påsken kommer til at forsinke vores proces en smule, og jeg vil blot forsikre jer om at vi arbejder på sagen. Forhåbentlig har vi en dato klar efter påske. Venlig Hilsen Julie Abildgaard, formand ABAF.
Se prospektet om Generationsfællesskab i Alkenfor det er jo nok det, det handler om.

14. april 2019 * Fællesspisningen er rykket til torsdag 2. maj, skriver Bodil Hvelplund fra madholdet. men menuen er den samme, nemlig thai-gryde og appelsin-trifli til dessert.

15. april 2019 * La Vie til salg - nogle måneder. Maria, Noa og jeg har sat vores hus. 'La Vie' på Emborgvej 100, til salg, skriver Asger Jakobsen. Vi er helt utroligt glade for Alken og alle de søde mennesker, men vil se om vi kan finde noget med luft og åbne marker. Det er dog ikke et must for os, og derfor er det kun til salg indtil 1. juli, ellers bliver vi boende, da vi også kan se os selv blive boende her mange år endnu. I næste uge kan man se billeder mm. på boligsiden og man kan allerede nu ringe til Danbolig i Ry på tlf 46980790 eller mail: charlotte.bugge@danbolig.dk

12. april 2019 * Lars og Lone tilbage i Alken. Da de boede her sidst - for 26 år siden - var det på Alkenvej 44 tæt ved Mejeriet: Lars og Lone Brunsø, som nu er flyttet fra Ry ind på Anes Høj 4 - og blandt andet nyder udsigt og stilhed. Velkommen til! (Foto: Knud Abildtrup).

11. april 2019 * 1667-1768: En trompeter, en forfalden gård og den Spanske Kappe. I 1667 deles begge gårde i Alken op, så der bliver fire lige store gårde, og den ene fæstebonde Ove Poulsens to sønner, Søren og Anders Ovesen, får hver en halvdel af den ene oprindelige tvillinggård. Få år senere, da Kong Christian V bliver indsat i 1670 – etableres under en hærreform et af tre jyske rytterdistrikter omkring Skanderborg, hvor bønderne er fritaget for skatter og landgilde, men enten selv skal stille som ryttere eller sende en ’dygtig karl’ med gevær og hest i kongens hær.
Læs næste kapitel om De første kendte beboere i Alken - blandt andet om hvordan Jens Andersen i 1732 blev straffet for et overfald i Alken.

7. apr. 2019 * Ny småbørnsfamilie klar til at flytte ind. Ib og Birthe Madsen har fået solgt deres mangeårige bolig med grund lige op til Alken Enge. Ind på Emborgvej 110 flytter nemlig 1. juni en familie fra Nørrebro, København: Feline Ruby Schiøtz og Lauge Vithner Jensen med børnene Martha på fem og Ena på to år. Velkommen til - foto må vi vende tilbage til.

6. apr. 2019 * Sporet skal have nye pæle - og nyt stiforløb skal etableres - vær med. Naturgruppen i Liv i Landsbyerne indbyder de første 20 aktive til en udendørs arbejdsdag søndag 2. juni kl. 9-15 - deraf de fire til køkkentjans - først til mølle. Sporet ved Alken-Bjedstrup-Svejstrup, der blev indviet i oktober 2007, trænger til nye pæle, ved Sortehøj skal der laves trampesti, og ved Enggården skal der etableres et helt nyt stiforløb, som den nye ejer gør mulig. Kl. 9 er der rundstykker og kaffe, frokost kl. 12 og slut kl. 15. Folk fra kommunen står for at bygge en ny trappe med gelænder på 35 meter, hvor Sporet er stejlest, og en spang på 20 meter, hvor der er vådest. Spor i Landskabet, Skanderborg Kommune og Liv i Landsbyerne betaler. De første 20 kan være med - tilmeld til Eva Nikolajsen på eva.nikolajsen@gmail.com. (Foto fra indvielsen i 2007: Sanne Dudoret)

6. apr. 2019 * Mere cafesnak om byggeplaner ved Enggården. Michael Eberhard fra Fabulas træffes kl. 16-18 mandag 8. april,  torsdag 25. april og torsdag 2. maj i Købmanden i Alken. Se dialogskitsen Generationsfællesskab fra Fabulas.

4. april 2019 * Ryttergården i dag. Det originale gamle skøde, som omtalte en ryttergård i Alken i 1768, er et af de få konkrete spor af den oprindelige bydannelse. Men gårdejer Hans Hansen på Alken Vestergaard har en anelse om, at en samling kampesten på hans mark måske er fra den gamle gård. Dengang som nu er der heste på marken. Læs mere om ryttergården og det gamle skøde på Historie. Skødet er nu overdraget til sikker opbevaring på Skanderborg Historiske Arkiv. (Foto: Peter Abildgaard).

3. apr. 20198 * Nu opslag som selvbetjening. Jan Mikael Granner har fixet Opslagstavlen således, at man nu selv kan lægge sine opslag om køb, salg, efter- og fremlysninger ind. Det er fortsat en gratis funktion for alle medlemmer af en af foreningerne i Alken - folk udefra er også velkomne for 50 kr. Efter et halvt år ryger opslagene automatisk af igen.

2. apr. 2019Det er for børn. Under søndagens store rengøring i Mejeriet var der også oprydning og sortering på biblioteksloftet. Først og fremmest skulle en større gave af børnebøger fra Ry Bibliotek endevendes. Den er modtaget med tak, og i løbet af kort tid vil det nyskabte børnebibliotek kunne besøges. Det vil fungere på samme vilkår som de voksnes, nemlig uden regler og med høflig selvbetjening. Her ses Ulla Helm-Petersen fra biblioteksgruppen med børnenes bøger. (Foto: Peter Abildgaard.)

2. apr. 2019 * Bedste månedlige Osuma-omsætning siden januar 2017. Osuma-omsætningen i Købmanden i Alken løb op i 74.657 kr. i marts, og det er ikke set højere i mere end to år. I januar 2017 var omsætningen 76.770 kr., hvilket den måned gav et kick-back, som det hedder, til driften på 5.374 kr. 209 er nu med i Alken-ordningen, hvor man bl.a. slipper for kørselsgebyret. Følg den månedlige Osuma-omsætning, der kaster 7 pct. af sig til købmandens drift.

31. mar. 2019 * Drøm i opfyldelse. På byrådsmødet onsdag kom landsbyerne et stort skridt nærmere en drøm, idet der for 2019-2020 blev fastlagt regler for en pulje på 5 mio. kr. til nye initiativer i landsbyerne. Det var et enigt byråd, der udmøntede tankerne fra budgettet, således at de blev til helt konkrete retningslinjer for Landsbypuljen. Puljen skal administreres af Landsbysamvirket efter ansøgning fra landsbyerne. Man kan søge til projekter på 150.000 kr. eller derover, og det foregår efter det princip, at man selv skal lægge mindst halvdelen eller mere på bordet. Det vil styrke en ansøgning, når der samarbejdes på tværs, så forskellige grupper og landsbyer kan skabe en udvikling sammen. Landsbysamvirket har givet anbefalinger til landsbypuljens anvendelse, hvor de bl.a. lægger vægt på landsbyernes bæredygtighed, infrastruktur og udbud af varierede boformer.
- Der er blevet lyttet til os i den grundige proces, som byrådet og dets udvalg har været igennem frem til vedtagelsen, fortæller formanden for Landsbysamvirket, Knud Erik Elmann Jensen. Nu er vi meget spændte på hvilke ansøgninger, der kommer i den første ansøgningsrunde med frist d. 1. juni. Hvis landsbyerne kan finde andre supplerende fondsmidler, er der basis for rigtig store og nytænkende projekter. Se
Retningslinjerne for Landsbypuljen.

30. mar. 2019 * Jane er tilbage igen. Bestyrelsen i Dover GF har haft en udskiftning. Thomas Glud fra Alken stopper, og Jane Mondrup fra Kirstinelund er genindtrådt. Flemming Skotte Møller er fortsat kasserer, Rasmus Hedegaard er næstformand og Martin Hassl er bestyrelsesmedlem, oplyser formand Johan Harding.

30. mar. 2019 * Stig Møller Trio til Alken. Stig Møller Trio spiller forårskoncert i Alken, på Mejeriet fredag 10. maj kl. 20. Der er fredagsbar inden koncerten, oplyser Julie Abildgaard fra ABAF. Book din billet allerede nu på julieaabildgaard@gmail.com.
(Foto af Peter Ingemann, Stig Møller og Hans Fagt: Susanne Mertz)

30. mar. 2019 Sangtime i Købmanden i Alken fredag 12. april kl. 16.
Vi spiller halvanden time. Alle er velkommen til at synge og hvis man kan spille et instrument, er man endnu mere velkommen, skriver Martin Møller Elleby.

28. mar. 2019 * Anders Jokumsen og Bente Andersen har købt Kollen. - Ligesom Alken har Mejeriet, så føler vi, at Svejstrup har Kollen, skriver Anders og Bente fra Svejstrup Østergård på facebook-siden Svejstrup landsbyfællesskab. Vi har ikke købt Kollen for at tjene penge, vi har købt den, fordi den er en del af Svejstrup. For alle i Svejstrup. Det er vigtigt for os at sætte vores præg på byen. Kollen forbliver åben for alle. Læs beskeden i sin helhed på Svejstrup landsbyfællesskab.

27. mar. 2019 * Gå ikke glip af den traditionsrige skolefest på Bjedstrup Skole torsdag 11. april, hvor Orgelkalle i 34 år har spillet op til dans, skriver Lærke Lilholt. I år opføres Odyseen, og som noget nyt er alle skolebørn med i forestillingen. Det bliver vildt! Sæt kryds i kalenderen.

25. mar. 2019 * Johannesminde lukker. Efter lidt over ti år med øko-gårdbutik stopper Tine og Jan Thybo fredag 26. april, der bliver sidste dag. Tine skriver, at 'både Jan og jeg kan med stor glæde se tilbage på mange fantastiske år. Vi har arbejdet med mange forskellige, både med to ben og fire ben. Vi har haft mange oplevelser og glæder - med lige præcis det, vi drømte om.'
Torsdag 28. marts bliver sidste gang, der er fersk kød. To nyopskårne Limousine ungdyr-køller og -ryg kan ikke bestilles, men sælges efter først-til-mølle. Fra tirsdag 2. april kl. 10 er der 50 pct. rabat på alle varer, så længe lager haves.
Det er ejeren Kurt Møller, som har besluttet, at butikken lukker, og det bliver ikke holdt åbent hus mere. Den mangfoldige produktion i form af grise og kyllinger fortsætter ikke, der vil blive ved at være Limousine-kvæg. Jan og jeg flytter ved udgangen af april, skriver Tine.

25. mar. 2019 * Er et Fabulas-projekt i Alkens interesse? Estrid Bek, Alkenvej, kommenterer nu i et indlæg på smalltalken dialogskitsen Generationsfællesskab fra Fabulas. Estrid nævner blandt andet, at byen i forvejen er i gang med en udvidelse med 19 grunde, regner sig frem til, at yderligere ni villaer og 44 generationsboliger vil være tæt på en fordobling og spørger, om det er den landsby, vi ønsker?
Læs smalltalken. -
der selvfølgelig er åben over for debatindlæg i den væsentlige debat om udviklingen i Alken og omegn. Skriv til alken.dk på knudabildtrup1@gmail.com.

24. mar. 2019 * 1490-1667: De første kendte beboere i Alken: Fæstebønderne Søren Christensen og Jost Andersen. Første gang man i skriftlige kilder støder på stednavnet Alken, er i senmiddelalderen – i 1490, da Kong Hans stadfæstede, at Alchen og Illerup skulle være et birk – en retskreds - under Øm Kloster. Læs første kapitel om bønder og fiskere på tvillingegården i det nuværende Gammel Alken frem til 1667, hvor de to gårde deles op til fire - og om et nabomord i Boes - Alken 1490-1667 * De første kendte beboere i Alken.

24. mar. 2019 * Ude-voksen-hold og damefodbold. Dover GF overvejer en ugentlig udendørs træningsaften for voksne med variable aktiviteter som spil eller gå-, løbe- eller cykelture. Er der interesse, og er der to-fire personer, der vil være tovholdere, spørger Johan Harding. Intet træningsprogram, men deltagerne skiftes til at byde ind og forberede en aktivitet. Skriv til johan@kirstinelund.dk. 'Golden girls' er fodboldholdet for 'friske damer og modne piger' på både 25,35 og 55. Ingen kampe, kun spil mod hinanden. Motion og træning af lattermuskler. Første gang onsdag 3. april kl. 18.30 på banen ved Bjedstrup Skole. Kontakt: Heidi Larsson, 61 77 87 88.

23. mar. 2019 * Dialogskitse fra Fabulas: Ni villaer og 44 generationsboliger i træ. Med blandt andet pælehuse og orangerier præsenterer Fabulas nu en dialogskitse for en række dobbelthuse i tre forskellige størrelser i klynger samt otte lejligheder i to plan ved Enggården. Se Generationsfællesskab i Alken. Michael Eberhard understreger, at der er tale om en dialogskitse beregnet som udgangspunkt for den videre proces.

23. mar. 2019 * Ny familie i Mejeriets lejlighed. Oskar Hoff Skovgaard Olsen, Kristina Fabricius og Atlas på 15 måneder er flyttet fra Aarhus til Alken. Velkommen til! (Foto: Sanne Dudoret)

23. mar. 2019 * Udflugt til Vandet Sø oven i turen til Thisted Bryghus. ABAF kan nu endelig stolt præsentere program for virksomhedsturen til Thisted Bryghus fredag 20. september med tilhørende tur i det grønne ved Vandet Sø, se programmet. Det er på falderebet at vi når en rundvisning og ølsmagning på det historiske bryggeri, idet de nye bygninger forventes taget i brug 1. december. Der er allerede stor forhåndsinteresse, og når bussens 55 sæder er fyldt ud, bliver der lukket for tilmelding. Så det er bare med at flyve en mail af sted til mig på alken67c@gmail.com, skriv evt. hvilken sandwich du ønsker på hjemturen. Så svarer jeg tilbage med opkrævning af depositum. ABAF er med underskudsgaranti officiel arrangør på udflugten, hvorved et evt. overskud går til ABAF. På foreningens vegne, skål og vel mødt, Jan Andresen.

23. mar. 2019 * Hvem vil være med til et grøftekants-eksperiment? Liv i Landsbyernes Naturgruppe efterlyser grøftekanter med mange vilde urter i hele skoledistriktet. Dem vil vi gerne passe ekstra godt på ved at fjerne afklippet, når kommunens græsslåmaskine har været forbi, skriver Eva Nikolajsen. Kender du en blomstrende grøftekant i dit nabolag, vil vi gerne vide det. Måske vil du være med til at passe på den, sammen med os? Skriv til eva.nikolajsen@gmail.com.

20. mar. 2019 * Vi åbner Boes Kaffehus for denne sæson søndag 31. marts 11-16. Der vil på åbningsdagen være kage fra de lokale bagere, Karen Husted og Christian Funder, skriver Anne Mette Martinsen og Karina Grøngaard Mose. Vi tilbyder skøn kaffe, økologisk is fra Hansen Is, saft og sodavand fra Naturfrisk og øl fra Møn Bryghus. Derudover forhandler vi den danske, økologiske hudpleje serie fra Ecooking. Som noget nyt har vi fået et lille udpluk af skønt børnestrik fra Bolivia, som Chola står bag. Der er også altid et fint lille udvalg af fine loppefund og keramik. Kaffehuset har åbent første og sidste søndag i måneden, fra 11-16. Udover kaffehuset, bliver huset også brugt som bed & breakfast, som er åben for gæster hele året.

20. mar. 2019 * Hanne vil sikkert sige, at det var der en mening med: Bedst som redaktøren ledte i de digitale mapper efter et egnet foto til at illustrere forskønnelsesdagen på Mejeriet søndag 31. marts, dukkede et foto af Hanne Ravn op i færd med at tørre et mejeri-gelænder af - og vupti, det passer jo lige med, at Hanne fylder 60 lørdag 23. marts.
I 2009 kunne alken.dk bl.a. skrive i 50-års-omtalen, under overskriften Målrettet udemenneske og holist, at Hanne er kompromisløs, i stadig udvikling og vil videre. Hun er selektiv med sin tid, og filmen skal være god, før hun slænger sig foran skærmen. At sumpe foran tv siger hende intet, på sengebordet ligger derimod faglitteratur – gerne om personlig udvikling og menneskets psyke.' Det var i 2009, nu skriver vi 2019, og gelænderet på fotoet er der ikke mere - det var nede i hjørnet af salen.

3. mar. 2019 * Sommerfugle-kampagnen i gang. Bruno Nielsen har spottet to citronsommerfugle, og Eva Nikolajsen en nældens takvinge. Hvor mange kan vi sammen registrere i hele vores område i år? Naturgruppen i Liv i Landsbyerne er på vej med ny levering af vildengsfrø til at så, hvor man kan og vil, så vilde blomster kan tiltrække masser af sommerfugle. Se plakaten for bestilling - senest søndag 10. marts.

15. feb. 2019 * Tre tirsdags-meditationer. Hanne Ravn oplyser, at der bliver meditation på Alken Bibliotek tirsdagene 19. februar, 12. marts og 23. april kl. 19.30-20.

28. jan. 2019 * Alken 1990: Olgas sang til Alken, Annas håb for Alken og rideklubben, der kom i tv. 'Mig og mit barnebarn' hed årets dilettantforestilling, mens revyen hed 'Det er bare Alken'. Læs om kulturugen, dambruget og børnedyrskue i Dover GF - på Alken år for år siden 1979, hvor næste kapitel nu er fra 1990. (Stregtegningen fra Alkenvej er Søs Nielsens og den var på forsiden af byfestbladet 1990.)

415 abonnenter får nyhedsbrev om søndagen
Ideer, fotos, forslag, færdige og ufærdige bidrag til indholdet modtages hjertens gerne af
redaktør Knud Abildtrup,
 knudabildtrup1@gmail.com20 27 12 76 Journalist og fotograf: Peter Abildgaard, 22 89 83 34, alkenvej69@gmail.com
Send kalender-bidrag til
Edel Laursen
edel.laursen@gmail.com
 Inge Nørgård bestyrer abonnements-databasen - skriv til Inge, hvis du får ny mailadresse, på ingealken104@gmail.com

Uge 21 2019 * Permahjem kalder familien Fredsøe Hassl deres husbyggeri på Bjedstrupvej 25 b - bæredygtigt hus og permakultur-have.
Cafesnak om byggeplaner ved Enggården torsdag 25. april kl. 16-18 i Købmanden i AlkenSe dialogskitsen Generationsfællesskab fra Fabulas.
Kvartalsrengøring søndag 28. april kl. 10-12 i Købmanden i Alken. Alle er velkomne.

Alken-koret optræder på Alken Mejeri søndag 28. april kl. 18.15. Alle er velkomne.

Fællesspisning torsdag 2. maj, menu: thai-gryde og appelsin-trifli til dessert. På Alken Mejeri.

Vælgermøde om EU's flygtningepolitik. Netværket Mossø for Mangfoldighed har inviteret EU-parlamentskandidater og prof. dr. jur. Jens Vedsted-Hansen med specialer i bl.a. asyl- og immigrationsret torsdag 9. maj kl. 19.30 på Alken Mejeri.

Stig Møller Trio spiller forårskoncert i Alken på Mejeriet fredag 10. maj kl. 20
Og fredagsbar inden.

Sporet skal have nye pæle - og nyt stiforløb skal etableres. Naturgruppen i Liv i Landsbyerne indbyder de første 20 aktive til en udendørs arbejdsdag søndag 2. juni kl. 9-15 - læs mere på Liv i Landsbyerne(Foto fra indvielsen i 2007: Sanne Dudoret)
Byfest lørdag 17. august.
Virksomhedsbesøg på Thisted Bryghus fredag 20. september 2019.
Læs mere på ABAF. (20.dec. 2018)

Alken-kalenderen
herunder bestyres af Edel Laursen, edel.laursen@gmail.com. Røde markeringer gælder Alken Mejeri, som har sin egen booking-kalender, der kan studeres her - i højre side lidt nede.

Wilkommen in Alken. Foran Købmanden i Alken står nu en informativ tavle med kort, fotos, forklaringer og gode forslag til natur-oplevelser omkring Alken. I en lille boks på tavlens side finder man en velkomstfolder, som på dansk, engelsk og tysk beskriver, historie og aldeles opdateret shelter-nutid i Alken og Omegn.

Bolig-side. Nu samler alken.dk, hvad der aktuelt tilbydes af boliger i om omkring Alken - salg og leje på Bolig i og omkring Alken, hvor du finder links til de enkelte boligannoncer eller i det mindste en vej derind. Find siden allernederst i venstremenuen her fra forsiden. Landejendomme, villaer, lejligheder, værelser og annekser. Sig endelig til, hvis du kender til flere. Skriv til alken.dk.

Tre år -  fire film - to købmænd. Først kom en film om Alken Minimarkeds lukning, så én om indsamling og støttefest, en tredje om byggeri og perioden uden købmand - og nu én om indvielsesdagen.

Finns åbningsfilm. På åbningsdagen i september 2014 var Finn Mathiasen fra ABCFilm på pletten med kamera, og han har krydsklippet 9.17 minutter sammen fra folkemylderet.

Thomas' åbnings-fotos. Find dig selv, din nabo og alle de andre under åbningen - på Thomas Tjørnehøjs foto-serie på Alkens Flickr-univers.  Thomas ønsker
tillykke til os alle sammen med byens nye dimension og Alkens genvundne status som 'købstad'!

Affolkning contra sammenhold. TV2 Østjylland bragte 25. september 2013 et indslag med minister Carsten Hansen (S), Osuma-direktør Jesper Elkjær og daværende formand for Liv i Landsbyen, Jens Jacobsen. Se Affolkning i landsbyerne og Sammenhold i Alken.
TV2 Østjyllands indslag fra Købmanden i Alken 22. september 2013. Se bl.a.  Birgit Bune, Søren Slebo, Bo Høilund Martinsen, Ingvar Kristiansen og Tove Nyholm udtale sig: Byen der ikke vil dø.
Rundt om bordet og rundt om Alken. Pelle Bank fra TV2 Østjylland har lavet et fem minutters portræt af Alken. Adam Yogesh Thuesen i færd med at beklæde det gamle vaskehus er blandt de medvirkende.

Tv-indslag fra kampen for trinbrættet i 2000-2001. Med en sej arbejdsgruppe i spidsen lykkedes det i 2000-01 at sikre Alken som trinbræt trods Banestyrelsens påtænkte lukning efter en renovering. TV2 Østjylland beskrev det hele i to indslag: Først ministerbesøget i 2000  og hattefesten i 2001, da toget ankom igen.
Fra Mejeriet lyder en indtrængende bøn til alle medlemmer om at få den årlige kontingent-indbetaling sat i system via banken. *** Det samme lyder fra ABAF: En fast, årlig bank-overførsel er en enkel og hurtig løsning, der kan lette ens egen samvittighed om at få betalt - og kan befri de frivillige i bestyrelserne med - igen igen - at skulle opkræve og minde folk om at betale.

ABAF: Årskontingent: Børn og unge op til 25 år: 150 kr. Voksne over 25 år: 200 kr. Pensionister: 100 kr.
Reg. nr. 1551. Kontonr. 16472573.

Alken Mejeri: Årskontingent: 100 kr. pr. medlem.
Reg. nr: 8401 Kontonr.: 11 28 794.

Seværdige og mindeværdige fotoserier:
Købmandens tre års fødselsdag i 2016
Byfest 2015