Forside
Mejeri
Borgerforening
Foreningen Liv i Landsbyen
Købmanden i Alken
Kultur
Alken-koret
Natur
Alken Saftklub
Trafik
Så er det nok-blog
Nattog foto
Vandværk
Teknik og anlæg
Dover GF
Alken Minimarked
Historie
Liv i byen
Folk i Alken
Lokale links
Alken-Chinenke
Arkiv
Video-vitser
alken.dk
smalltalken
Opslagstavle
Bolig i og omkring Alken
|
 

Brugernavn:

Adgangskode:


 

Powered by frontGATE websolutions

 

Trafik til og fra Alken

 
29. jan. 2017 * Godaw do - skriver Thomas Tjørnehøj som replik til historien herunder fra 27. januar, hvor han bl.a. forholder sig til, hvorvidt svarene fra Midttrafik til alken.dk er fornuftige - og underskriver sig som 'småfrustreret papklippekortmangelramt buspassager'. Læs smalltalken.
 
 27. jan. 2017 * Hvorfor 'Alken' som station ikke er fjernet fra Midttrafiks app. Mette Julbo fra Midttrafik direktion svarer på alken.dk's forslag om rent teknisk at fjerne 'Alken' som station fra app'en: 'Jeg har talt med vores eksperter. De siger, at din idé er god, men at det desværre ikke kan lade sig gøre. App'ens data baserer sig på Rejseplanens data, hvor vi ikke (som trafikselskab) har mulighed for at lave ændringer. Endvidere gør de opmærksom på, at vi har brug for Alken som zone på grund af rute 420.' Så indtil videre: bemærk advarslerne: Billetter købt i Midttrafik app er ikke gyldige til rejser med Arriva tog og DSB tog.
25. jan. 2017 * Også Sivis venner får nu Arrivabøde eftergivet. En rejse fra Aarhus til Alken en januar-søndag endte med en bøde på 1500 kr. for en lille familie, der ellers havde købt klippekort for 380 kr. via Midttrafiks app - og klippet som de skulle. Det var Sivi Svennings gæster, som havde overset, at der med småt i app-teksten står, at man slet ikke kan bruge den til Arrivas strækninger. Det kostede dem en bøde fra Arrivas togpersonale - sådan var politikken. Ligesom Marianne Damholdt havde held med, klagede de til Arriva, som nu har eftergivet bøden, så familien kun skal betale for to seks-zoners ture. På den baggrund har alken.dk netop spurgt Midttrafik om, hvorfor selskabet overhovedet har en app, hvor man kan klikke Alken frem som station, når hverken billet eller klippekort alligevel gælder? 
 
24. jan. 2017 * Motorvejs-opmåling ved Alken. En geodætisk Gps-modtager opstillet over det officielle fikspunkt er, hvad The Granners observerede på Emborgvej forleden. Der er tale om en såkaldt referencestation i forbindelse med, at Vejdirektoratet er ved at opmåle fikspunkterne, der skal benyttes som grundlag for opmålinger og afsætninger til udbygningen af E45 imellem Skanderborg Syd og Aarhus Syd, oplyser Vejdirektoratet. (Foto: Jan Mikael Granner)

21. jan. 2017 * 58 minutter er jo ikke en time. Når et morgentog er forsinket, og man er nødt til at nå på arbejde eller måske nå et fly, hvad gør man så? Tager en taxa og satser på, at Arriva refunderer. Det gør Arriva også, men kun hvis ikke der går et nyt tog inden for en time. En vintermorgen var Marianne Damholdt i den situation, men Arriva holdt sig efter taxaturen principielt til, at hvis toget 6.14 ikke ankom, så kom der jo et nyt 7.12, og 58 minutter er jo ikke en time... Af en mail fra Arriva fremgår det, at man ikke selv bare skal bestille taxa, men kontakte Arriva først på tlf. 70277482, der er åben fra kl. 6-24. Taxa-refusion pr. konduite forekommer.

15. dec. 2017 * Uberettigede togbøder. Midttrafiks app 'Mobilbillet' er ikke gyldig billet på Arriva-strækning. Det kostede vores venner 1500 kr i bøde, da de skulle besøge os i dag i Alken, skriver Sivi Svenning på Liv i Landsbyens Facebook-side. Samme oplevelse havde Marianne Damholdt Bergin, der klagede med held til Arriva og fik bøden annulleret. Hun skriver: Der burde ikke kunne købes Midttrafikbillet til Alken, da der ikke er muligheder for at rejse med Midttraffik til Alken! På min billet stod Alken-Århus.


12. dec. 2016 * Pas på aften-afgangene. Der er kommet ny køreplan for toget Aarhus-Skjern, og bl.a. er en af morgen-afgangene fra Alken mod Skanderborg ændret fra 7.14 til 7.12, mens andre er uændrede. De største ændringer for Alkens vedkommende er lørdag-søndag samt alle aftner, skriver Thomas Tjørnehøj. Og det man mest skal være opmærksom på er, at afgangstiden mod Ry nu er fem minutter senere, og mod Skanderborg fem minutter tidligere! Derudover er der ændringer på et par minutter i begge retninger på nogle tog på andre tider af døgnet og ugen.
I modsætning til DSB, Midttrafik og andre trafikoperatører er Arriva dejligt gammeldags, hvad angår køreplaner: de udgives stadig på papir - og de er gratis! Hent én i billetsalget på Århus H eller i Silkeborg, eller på Ry Station.
Tjek køreplanen, der gælder indtil 9. december 2017.

 
10. maj 2016 * Traktor-karavane gennem Alken. Det var, hvad en rådsnar Jan Mikael Granner forleden forevigede for alken.dk og siden publicerede via YouTube. Gad vide, hvor mange af de tøffende køretøjer, der er på klippet? Alken.dk modtager gerne kvalificerede optællinger og tilbud om gevinst fra lokal sponsor til den bedst tællende - evt. fundet efter lodtrækning. Giv lyd til knudabildtrup1@gmail.com.
3. mar. 2016 * Møde om landsby-trafik. Landsbysamvirket står for et møde i Borgernes Hus i Veng onsdag 16. marts kl. 19. Medarbejdere fra Vej og Trafik fra kommunen vil gennemgå eksempler på løsninger på trafikproblemer i landsbyerne, skriver Karin Fosdal. 'Få en fornuftig snak ved vej og trafik med forholdene i din landsby', hedder det bl.a. i invitationen til 'Trafikken i din landsby'.

 
13. nov. 2015 * Brug bare lygtepælen, Laura. Laura Gewitz' cykel-dilemma får nu en reaktion fra Arriva. Laura skal ifølge sit forsikringsselskab låse sin cykel fast ved stellet med en speciel kraftig lås, så hun kan ikke nøjes med de almindelige cykelstativer ved Alken Station. Hun bruger så en lygtepæl, men fik at vide af en Arriva-ansat, at det måtte hun ikke. Suk. På Lauras vegne har alken.dk spurgt nærmere til den sag hos Arriva, og herfra svarer Morten Nissum Larsen, der er intet mindre end PR & Communications Officer: 'Jeg har ikke kunne få bekræftet, at en af mine kolleger skulle have håndhævet, at Laura ikke må låse sin cykel fast til lygtepælen. Arriva har som nævnt ikke ejerskab over lygtepælene og kan for så vidt ikke bestemme, om nogen vælger at låse sin cykel fast til en given lygtepæl. Vi vil dog gerne opfordre til, at man benytter sig af de cykelstativer, der er lokaliseret ved stationerne, da man ved at låse sin cykel fast til lygtepæle eller lignende kan komme til at blokere vejen for både passagerer og personale.' Mon ikke det går? Og skal Laura mon ikke bare holde sig til pælen? Det med forsikrings-kravet om at bruge særlige cykellåse gælder hele familien Gewitz efter flere cykeltyverier.
8. nov. 2015 * Togpendlerne skal tidligere afsted. Arrivas nye køreplan på  Aarhus-Skjern-strækningen, der træder i kraft 13. december, er nu klar og kan ses her. Afgangstiderne mod Skanderborg bliver nu minuttal 14 og 15 - og minuttal 25 og 24 mod Ry, dog anderledes om aftenen.
 
 17. aug. 2015 * Ned med alle cykeltyve. Anne Nyboe Laursen og Laura Gewitz er berettiget arrige over tre-fire cykeltyverier bl.a. ved trinbrættet i Alken. Anne venter netop på forsikringen for at få afklaret en erstatning, og Laura må cykle rundt med en megatung lås, som hun låser sin cykel fast til lygtepæle med - bl.a. ved trinbrættet. Noget bøvl, fordi hendes forsikring ikke anerkender, at kun et hjul er fastlåst, mens Arriva ikke vil ha', at hun bruger pælen. Suk. (Foto: Hanne Ravn)
 
2. feb. 2015 * Hjælp fra Thomas til overblik over tog-zoner. For nogen tid siden overværede jeg en Alken-borger opdage, at zonekortet på klippekortautomaten kun viser det gamle Århus Amt - selv om Midttrafik omfatter hele Region Midtjylland. Derfor kan man på oversigtskortet på klippekortautomaten ikke se, hvor mange zoner, der er til fx. Herning, fordi byen ligger i det forhenværende Ringkøbing Amt.
Det kan man derimod på dette kort, som viser alle zoner i Region Midtjylland og - nok så væsentligt - zoneafstanden fra Alken. Ulempen er, at kortet hverken viser veje eller jernbaner, hvilket kan gøre det til noget af et gætteri at finde en lokalitet, der ligger langt fra kysten eller en fjord eller større sø. Lidt hjælp at pejle ud fra: Silkeborg ligger i zone 4330, Herning i 4410, Holstebro i 4420, Viborg i 4250 og Randers i 4380. Med de nye, regions-dækkende zoner er også Midttrafik langt om længe gået over til ringzoneprincippet. Se kortet, hvor Alken ligger i den røde zone, og hvor zoneantallet stiger med afstanden, på samme måde som ringe i vand. Princippet har været anvendt i Hovedstadsområdet siden sidst i 1970'erne, og senere i de fleste andre amtstrafikselskaber. Det er med andre ord en næsten 40 år gammel nyhed, der omsider har fundet vej til os.
'Omsider', fordi ringzoneprincippet betyder en mere retfærdig pris, hvis man bliver sendt ud på en omvej, man ikke selv har bedt om. Før betalte man for det antal zoner, man kørte gennem. Nu betaler man for den zone, der ligger længst væk. Eksempel: en tur til Odder, som ligger i zone 4361. Den er bleggrøn, eller hvad man skal kalde det, og forneden kan man se, at det betyder, at der er fem zoner. Det var der også tidligere - men vel at mærke kun hvis man valgte den korteste vej, dvs. med rutebilen fra Skanderborg. Omvejen med tog via Viby, hvor de fleste forbindelser er, løb op i seks zoner. Sådan er det ikke længere! Viby, zone 4303, er den fjerneste zone. Den er bleggrøn lige som Odders zone, så derfor bliver det ikke dyrere end prisen for fem zoner.
Vil man derimod ind til Aarhus og med rutebil derfra, koster det en zone mere - fordi Aarhus (gul) nu som det fjerneste punkt ligger 6 zoner væk.
Ulempen er, at frem og tilbage ikke altid er lige langt - eller med andre ord, at der ikke nødvendigvis er det samme antal zoner i begge retninger. Årsagen er, at det som nævnt er den fjerneste zone, der afgør prisen, og at startzonen på returrejsen jo i sagens natur er en anden end på udrejsen. Men man vil oftest kun opleve en forskel, hvis ens rejserute ikke nogenlunde følger en lige linie. Hvis du i forholdsvis god tid ved at du skal ud på en rejse, der tager en 'omvej' i Region Midtjylland, så kontakt mig og få et zonekort der gælder for startzonen på din returrejse.
Svært at forstå? I så fald kun fordi det er svært at forklare. Jeg vil hævde at have fattet princippet allerede i 1979, så spørg gerne, når vi mødes hos købmanden eller på perronen.
Mvh. Thomas Tjørnehøj, Emborgvej 109.
PS: Hvis du bruger rejsekort, behøver du ikke bekymre dig om noget. Rejsekortet beregner selv zoner og pris, også hvis zoneantallet er ikke er det samme på ud- og hjemrejsen.

5. jan. 2015 * To fredags-stop sløjfet. I den nye Arriva-køreplan er der ikke længere fredags-stop mod Skanderborg 14.47 og 15.47 - og så er den allertidligste hverdags-afgang mod Skanderborg nu rykket fra 5.36 til 5.44 - og mod Ry fra 5.24 til 5.21. Allersidste afgang hjem fra Aarhus er nu alle dage rykket fra kl. 23.14 til 23.19 med ankomst i Alken 23.45.

13. nov. 2014 * Kære tog-pendlere. Vi får desværre ikke flere stop på Alken St. med den nye Arriva-køreplan, som træder i kraft søndag 14. december. Og det kan da have konsekvenser, når vi snakker så meget i toget, at vi glemmer at trykke stop og herefter må shoppe rundt i Ry en times tid, indtil vi kan tage toget retur til Alken St. Læs Badutskis Blog.
8. dec. 2014 * Der mangler et 'ding'. Thomas Tjørnehøj sendte for et par måneder dette til Arriva, der videresendte til de ansvarlige,, der skal evaluere på behovsstandsningen:
Jeg har tidligere, og gennem 16 år, dagligt benyttet Odderbanen, hvorfra jeg kender begrebet behovsstandsning. Dér fungerede det perfekt og gnidningsløst, så jeg betragter det ikke som noget negativt, at Arriva nu også indfører det på strækningen Århus - Skjern. Imidlertid er der et par ting, Arriva kan gøre bedre:
* Der mangler et 'ding' eller en anden auditiv tilkendegivelse, når der er trykket på STOP-knappen. Som det er nu, skal man vente nogle lange sekunder efter at der er trykket, til der står "Tog standser" i skiltet i loftet - og meget længere, hvis man trykker lige efter afgang fra den foregående station. Det er ikke godt nok; 'kvitteringen' skal komme omgående!
*
Der er for få STOP-knapper i togene - ikke mindst i 'højgulvs-afdelingerne'. Her kunne Arriva undtagelsesvis lære af DSB, i hvis tog åbningsknappen i dørene fungerer som STOP-knap under kørslen (og er nem at nå for mindre børn eller fra en kørestol), og hvor der endvidere er STOP-knapper i bagagehylderne. Dette sidste ville også være en fremragende anledning til at få opsat flere bagagehylder i de nyeste tog, så man kan efterkomme Arrivas egen opfordring (på skærme i togene) om at holde sæderne fri for bagage!
* Behovsstandsning bør, ihvertfald når man melder det ud over for passagererne, indføres på ALLE stationer undervejs. Sådan har det været i mindst 25 år på Odderbanen, og DSB har bibeholdt det ved overtagelsen. Der er ingen fornuftig grund til forlange, at passagererne skal holde rede på hvilke stationer der har behovsstandsning, og hvilke der ikke har. Det bidrager kun til at skabe forvirring og gøre et ellers fornuftigt tiltag unødigt kompliceret, og det 'æder' meget af den fleksibilitet, som behovsstandsningen kunne medføre (ved jeg fra Odderbanen). Det er jo heller ikke sådan, at man skal trykke for stop ved visse busstoppesteder, men ikke ved andre... Behovsstandsning skal være ensartet og enkelt, og det bør det også kunne være i Arrivas tog.
6. dec. 2014 * Toget stoppede ikke. For et par uger siden skete det, som mange nok har frygtet, efter Arriva indførte behovsstandsning: Flere passagerer stod på perronen, da et tog kom fra Ry, men blot fortsatte uden at standse mod Skanderborg. 
- Vi ringede med det samme til Arriva, og de beklagede og sendte straks en taxa, så vi kom til Skanderborg, fortæller Jan Mikael Granner.
Vil du dele erfaringer - enten fra kupeen eller fra perronen - med
behovsstandsningen, så skriv til alken.dk.

21. aug. 2014 * Arriva har udsat behovsstandsningen (det med at stå synligt på perronen eller trykke på knappen i toget) fra 1. august til 1. september, nu hvor vi er kommet på den anden side af sporarbejdet mellem Aarhus og Skanderborg. Opstarten bliver ikke rykket yderligere, skriver kommunikationschef Martin Wex til alken.dk.
 
4. aug. 2014 * Nye tider på de to buslinier.rute 420 gennem Alken køres de fem første eftermiddagsafgange senere, så der nu stort set er afgang klokken lidt over halv hver time. Det er altså en skrivefejl, at bussen kører både 16.36 og 16.38. Og det er navnet 'Dover Kike' forhåbentlig også... Eftermiddagsafgangene på rute 413 fra Skanderborg til Mossøvej er også ændret. De er så at sige lagt en time senere, og der er nu 65 minutter mellem afgangene i stedet for 55, skriver Thomas Tjørnehøj.
30. juni 2014 * Sporarbejde og nye minuttal. Der er sporarbejde indtil 17. august, så Arrivas tog til/fra Skjern og Herning kører kun til Skanderborg. Det betyder bl.a. nye minuttal i den periode - 15 mod Skanderborg og 50 mod Ry - og altså skift i Skanderborg. Se midlertidig køreplan.
 
27. juni 2014 * Husk at stå synlig på perronen. Fra 1. juli vil toget kun stoppe i Alken, hvis en passager har trykket på knappen - eller loko-føreren kan se nogen på perronen, der vil med. Søs Nielsen kan huske, at da hun flyttede til i 1973, var der et flag, man skulle sætte i en holder på perronen for at få toget til at standse. Men det bliver der altså ikke noget af nu. (Foto: Steveen Russell)

17. juni 2014 * Fra 1. juli vil toget kun stoppe, hvis der er passagerer på perronen, der skal med, eller nogen i toget, der skal af. De væsentligste nyheder fra pendlerrepræsentantmødet i Arriva-hovedkvarteret i Silkeborg 11. juni er: Rygestop og behovsstandsning. Køreplan og sporarbejde. Læs Badutskis Blog.
 
1. juni 2014 * Forslag om tog kl. 7. Efter at have talt med Vibeke og andre gode Alken St. borgere om deres ønske om, at der kommer en kl. 7 afgang fra Alken St., så vi kan nå på job eller i skole i Aarhus og Silkeborg, vil jeg blive taknemmelig for en tilbagemelding også fra dig, om du også vil have interesse i at  stige på et tog kl. 7 på Alken St. Tal og brugeradfærd er vigtige, når vi skal lave lobby i forhold til udviklingen, som går mod de store/større byer. Lige nu farer REX-togene igennem Alken St., så folk kan bo i Aarhus og arbejde i Herning. Det er de glade for i Herning. Men vi er ikke så glade ved de syv små stationer på strækningen. Døgntallet er lige nu 150 passagerer på Alken St. Det er det samme som med købmanden siger By-,Bolig og Landdistriktsminister Carsten Hansen til mig på P1: 'Hvis I ikke handler hos købmanden lukker den' ... og det samme vil ske med toget, hvis vi ikke står på toget på Alken St. Jeg har til hensigt at præsentere vores ønske på Arriva-pendlerrepræsentantmødet 11. juni. Kontakt venligst 
Arriva-Pendlerrepræsentanten Aarhus-Herning Finn Badutski-Bech-Nielsen, tlf. 23201833
18. maj 2014 * Frem med pendler-ideer og -ønsker. Kære Arriva tog-pendler. Mandag 26. maj er sidste frist, hvis du har punkter, gode eller ideer fra dit tog-liv i eller omkring Alken S.t og vores kære Arriva-tog i denne tid, hvor togfondens 28 milliarder begynder at flyde ud til letbanerne og en ny jernbane Vejle-Jelling. Kontakt venligst pendlerrepræsentanten Århus-Alken St.-Herning Finn Badutski Bech-Nielsen, tlf. 23201833.
19. apr. 2014 * Landdistriktsminister Carsten Hansen inviteret på besøg i Alken St. og Pave Franz'  Rom velsigner igen Alken St. med kæmpepåskeægget på 8 kg. for andet år i træk. Alken St. tiltrækker sig særlig opmærksomhed for tiden, lyder det på Badutskis Blog.
13. apr. 2014 * Ny køreplan - og ønsker vi halvtimesdrift i fremtiden, må vi være flittige til at lade vore biler stå. Pendlerrepræsentant Finn 'Badutski' Bech-Nielsen skriver på Badutskis Blog om ny køreplan, et snarligt møde - og om sin holdning til, hvad der skal til for at bevare  jernbanen: At vi lader bilerne mere stå!
 
5. feb. 2014 * Fra 120  til 140 km/t. Strækningen Skanderborg-Skjern og en række andre regionalbaner skal hastigheds-opgraderes som et led i Timemodellen, oplyser Transportministeriet. Det betyder bl.a. opgradering fra 120 til 140 km/t mellem Skanderborg og Silkeborg. Det skal koste 180 mio. kr. og forkorte rejsetiden mellem Skanderborg og Herning med 20 minutter. Se side 7 på Faktaark.
2. feb. 2014 * Lokoføreren deltog. Da halvtimestoget fredag 15.47 ankom til Alken St., fik vi overraskende deltagelse af en meget glad loko-fører til den lille surprise-fest for vinderen af Alken tog-jule-nytårsquizzen 2013. Læs mere på Badutskis Blog.
18. jan. 2014 * En Moderne Jernbane - og et sidespor. Med den nye køreplan fik vi 2 x halvtimesdrift fredag eftermiddag. Det har vi valgt at fejre ved at invitere vinderen af Alken-tog-jule-quizzen 2013, Anne Grete Viborg, Ledvogterhuset, til præmieoverrækkelse i Presselogen på Alken St.: Fredag 31. januar kl. 15.47. Vi håber at få en god dialog om, hvad vi kan gøre for at sikre og udvikle driften af vores lille lokale bane. Læs Badutskis Blog denne gang om de nye togplaner og lokal lobbyisme for ikke at ende på et totalt sidespor.

 
11. jan. 2014 * Tillykke. Anne Grete Viborg fra 'Ledvogterhuset' ved Alken St. er blevet den heldige vinder af Tog-jule-nytårs-quizzen 2013 med det originale og unikke svar: 'Jeg synes,det er dejligt at du gør så meget for at tale vores togsag som pendlerrepræsentant'. For at understrege vores hovedfokus: Halvtimesdriften tilbage til Alken St.  vil Arriva-gaven blive overrakt til Anne Grete på Alken St. en fredag:  med halvtimesdrift kl. 14.47 eller 15.47. I hører nærmere. Tak for jeres deltagelse i quizzen. Mange gode toghilsener pendlerrepræsentant Aarhus-Herning, Finn Badutski-Bech-Nielsen.

29. dec. 2013 * Nytårs-status og quiz-nyt. For at deltage i tog-jule-nytårs-quizzen skal du læse de fire quiz-låger her i december og sende de tre forslag fra lågerne, som er sande, til fbn@allingconsult.dk senest fredag 10. januar kl. 20. Vinderen bliver offentliggjort 12. januar. Læs nytårs-status og den fjerde quiz-låge på Badutskis Blog.


22. dec. 2013 * Vi har fået en lillebitte flig af halvtimesdriften tilbage. Kun fredag, og kun mod Aarhus, skriver Thomas Tjørnehøj på smalltalken.
 
22. dec. 2013 * Låge 22 i Alken jule-tog-quiz. Arriva har ved flere lejligheder fået øje på vores lille landsby. Tidligere har Arriva skænket en gave til købmandsbutikken. Og nu har Arriva i TV-Østjylland her i onsdag fået øje på konkurrencen om at blive årets landsby. Læs  Badutskis Blog.
14. dec. 2013 * To ny eftermiddagsafgange. Der er forbedringer i den nye køreplan, som træder i kraft netop i dag søndag 15. december med to ekstra afgange om eftermiddagen til Silkeborg, oplyser Finn Badutski Bech-Nielsen.
14. dec. 2013 * Låge 15 i Alken jule-tog-quiz. Hvad tror du planlæggerne i Arriva arbejder med i øjeblikket? Læs pendlerrepræsentant Aarhus-Herning, Finn Badutski Bech-Nielsens blog - Badutskis Blog.
 7. dec. 2013 * Låge 8 i Alken jule-tog-quiz. Hvad tror du planlæggerne i Arriva arbejder med i øjeblikket? Læs pendlerrepræsentant Aarhus-Herning, Finn Badutski Bech-Nielsens blog - Badutskis Blog.
1. dec. 2013 * Nisser og tog-quiz. Pendlerrepræsentant Finn Bech-Badutski-Nielsen er kommet optimistisk tilbage fra pendlermøde og skriver om bl.a. nisser, togquiz og politik på Badutskis Blog.
22. nov. 2013 * Alk, ørn og én til. I denne uge tog den nedskårne kastanjestamme ved banen form, da skulptør Tage Pedersen og søn fra Tempa Håndværk tog fat. DSB betalte, og fuglene skulle efter sigende lede tankerne hen på en alk, en ørn og én til. Siden blev de malet rødbrune med svampemiddel. (Fotos: Eva Nikolajsen)

 


9. nov. 2013 * Kommunen: Bevar Ry-banen. Hurra for et enigt Miljø- og Plan-udvalg i Skanderborg Kommune, der nu anbefaler byrådet at satse på nærbanetog i kommunen frem for at anlægge en ny letbane mellem Aarhus og Skanderborg. Læs Badutskis Blog bl.a.  om Midttrafiks udspil til fremtidig togtrafik, Samspil 2025.
15. sep. 2013 * Kære Alken St.-tog-pendler. Hvis du har forslag til den nye køreplan for 2014, er du velkommen til at kontakte din lokale pendlerrepræsentant. Gerne snart. Jeg har netop sendt de første forslag ind fra vores lokale loko-fører Thomas Tjørnehøj. Ingen  tvivl: Transport er den vigtigste forudsætning for udvikling og liv i  vores lille landsby. Vi vil altid skulle rejse til og fra vore jobs, da vi ikkevil kunne skabe nok betalt arbejde i landsbyen. Hvis vi også fremover vil have vækst og bosætning, må vi selv gøre noget, som vores borgmester Jørgen Gaarde siger det til TV2 Østjylland.
NB. Jeg kan også tage dine forslag og ideer med til Pendlerrepræsentantmøde 29. oktober 2013.  På forhånd tak og de bedste tog-hilsener
Pendlerrepræsentanten Aarhus-Herning, Finn Bech-Nielsen, Alken St., tlf. 23201833.
5. sep. 2013 * Midttrafik ændrer kurs. Ifølge Midtjyllands Avis stiller Midttrafik planer om letbane Aarhus-Skanderborg i bero og vil satse på at få en regional togforbindelse Silkeborg-Galten-Aarhus. Borgmester Jørgen Gaarde (S) ser store muligheder, men har den 'faste holdning, at det ikke må betyde en nedprioritering af den eksisterende bane Skanderborg-Silkeborg-Herning.'

15. aug. 2013 * Illeruppere må ringe først. Alkens to gratis buslinier i det nye skoleår har fået nye køreplaner, skriver Thomas Tjørnehøj – se i højre spalte. Thomas fortsætter: Ændringerne ser ud til at være få og små - for eksempel passerer bussen på tredje år stadig lokaliteten Dover Kike. Den største ’nyhed’, jeg har fundet, er at eftermiddagsturene kun kører via Illerup, hvis der er nogen der vil af dér. Så ifølge køreplanen kan det ikke længere lade sig gøre at tage bussen fra Illerup til Alken om eftermiddagen - men mon ikke man kan aftale en opsamling medchaufføren eller med busselskabet...? 


21. maj 2013* Finn er ny pendler-repræsentant. Finn ’Badutski’ Bech-Nielsen, Emborgvej, er ny repræsentant for pendlerne på Arrivas Aarhus-Herning-Skjern-rute. Han lægger op til nyt fokus på de små stationer som vores – og opfordrer pendlere til at komme frem med ideer og forslag. Læs Badutskis Blog.


14. apr. 2013 * Worst case vil være, at vi bliver en støvet sidebane med en tre-fire afgange om dagen, når letbanen Aarhus-Silkeborg bliver bygget. Læs Badutskis Blog.
4. mar. 2013 * Kampen for trinbrættet i 2000-2001. Blomster til passagererne, boogie-woogie på perronen og kompetent græsrodsarbejde. Med en sej arbejdsgruppe i spidsen lykkedes det i 2000-01 at sikre Alken som trinbræt trods Banestyrelsens påtænkte lukning efter en renovering. TV2 Østjylland beskrev det hele i to indslag: Først ministerbesøget i 2000 med bl.a. Erik Overgaard og Lilo Heine og på billedet: Lene Boisen, Emil Ravn og Siv Werner Hansen.  Og hattefesten i 2001, da toget ankom igen m. bl.a. Olga Keis, Karin Fosdal, Birgit Pohle, Ole Nielsen og en femårig Emil Belinson. 

11. dec. 2012 * Stadig bus til Mossøvej. Hjørnet Vædebrovej-Mossøvej er stadig betjent af en bus, selv om 502'eren Skanderborg - Brædstrup nu på alle ture kører direkte mellem Vrold og Fuldbro Mølle, oplyser Thomas Tjørnehøj. Nu hedder bussen ad Mossøvej 413, og den er en del af Skanderborgs skolebusnet. Derfor kører den kun på skoledage, og derfor er den gratis lige som vores 'egen' bus gennem Alken. Til gengæld kører den ikke længere til/fra Møllegade, og der er heller ikke så mange afgange, som der var med Brædstrup-rutebilen: kun én mod Skanderborg om morgenen, og tre retur om eftermiddagen. Se køreplanen. Men med lidt god vilje og tålmodighed er der faktisk to forbindelser pr. time Aarhus/Horsens - Skanderborg - Alken om eftermiddagen, der ankommer ved Mossøvej kl. 13.16, 14.11 og 15.06

Horsens afg.                       12.43          13.43             14.43

Skanderborg ank.               12.57          13.57             14.57

 

Århus H afg.                       12.28¤        13.28             14.37*

Skanderborg ank.               12.41¤        13.41             14.51*

 

Skanderborg afg.               13.10          14.05             15.00

Mossøvej ank.                    13.16          14.11             15.06

 

¤ For de hurtige: Århus H afg. 12.49; Skanderborg ank. 13.08

 

* Kan ændres til 14.28 hhv. 14.41, når der bliver sat flere IC4-tog i drift


12. aug. 2012 * Nu, juhu ... nu kommer toget igen. Efter en pause tilbage fra 23. juni skulle toget igen køre normalt fra mandag morgen. Læs Finn Badutskis indlæg i den anledning på smalltalken.

9. juli 2012 * Bedre forbindelse end man skulle tro. Trainspotter Thomas Tjørnehøj har fundet to tog:  Morgen-togbusforbindelserne fra Alken 7.40 og 8.40 ser i Arrivas togbuskøreplan kun ud, som om de ikke har nogen (hurtig) forbindelse mod Aarhus. Men det har de! Otte minutter efter ankomst i Skanderborg - dvs. kl. 7.58 og 8.58 - kører der IC-tog mod Århus. Læs hans overvejelser og hilsen på smalltallken.


20. juni 2012 * Syv uger med Arriva-bus -  og ikke specielt smarte morgen-forbindelser. Sporarbejdet  fra lørdag 23. juni til 12. august betyder Arriva-bus i stedet for tog. Pendlere  skal se godt efter - tiderne er ganz anders og ikke for hensigtsmæssige, når det f.eks. gælder morgenkørsel mod Aarhus. Tjek Særkøreplanen.

9. juni 2012 * 11 pct. flere efter REX-toget. Eksprestoget, der bl.a. ikke stopper i Alken, har åbenbart betydet 11 pct. flere passagerer, skriver Finn Bech-Nielsen. Læs hele hans indlæg på smalltalken om bl.a. snak med transportministeren og et  pendlermøde.
14. apr. 2012 * Bus erstatter tog til sommer. Fra 23. juni til 12. august betyder Banedanmarks renovering af jernbanen mellem Skanderborg og Herning, at toget erstattes af bus. Spor og skinner fornyes, sporarealerne ved stationerne optimeres, og 33 overkørsler mellem Skanderborg og Herning ombygges. Gamle træsveller udskiftes med nye betonsveller, der lægges nye skinner på dele af strækningen, eksisterende skærver renses, og der tilføres 66.000 ton nye skærver. Desuden genetableres dræn og afvanding langs det nye spor. Den omfattende sporrenovering vil koste 280 mio. kr.
19. mar. 2012 * Alken og Ry uden tog i 2020? Trafikstyrelsen har udgivet en rapport, Ny bane Århus - Galten - SilkeborgThomas Tjørnehøj har i første omgang skimmet den og fundet ud af, at Alken risikerer at få togbetjeningen erstattet af busser, idet et af de tre forslag indebærer nedlægning af jernbanen Svejbæk - Skanderborg. Dermed mister 'storbyen' Ry også sin togforbindelse! Der kalkuleres ikke med mere en én afgang pr. time til/fra Alken, uanset om det bliver med tog eller bus.  Selv om forslaget er offentliggjort i februar 2012, tages der udgangspunkt i køreplanen for den 'gamle' linie 311; rutebilen mellem Skanderborg og Silkeborg - altså før den i juni 2011 blev amputeret til en skolebus i Skanderborg-enden og en telebus syd for Silkeborg. Husk,  at der stadig kun er tale om et forslag, understreger Thomas. Læs selv rapporten - der er 59 sider med strategisk analyse.
11. dec. 2011 * Ministerplan.Finn 'Badutski' Bech-Nielsen vil invitere to ministre, borgmesteren m.fl. til Alken for bl.a. at sætte fokus på timedriften på banen. Se smalltalken 3. december.

4. dec. 2011 * Køreplan klar.Arrivas køreplan 2012 fortsætter med minuttal 26 mod Aarhus og 36 mod Silkeborg. Lars Christensen har - efter et års protest mod timedriften - igen lavet køreplanen i et format, der passer i Birgittes von Holcks holdere. Find denher.

3. dec. 2011 * Låste bomme. I de seneste uger har bommene på Alkenvej flere gange været låst, mens de var nede. Bane-nabo Kurt Viborg har set utålmodige bilister zig-zagge sig forbi bommene og advarer mod den trafik - ikke mindst at børn lærer af det. (Foto: Steven Russell)

26. nov. 2011 * Nattog til Skjern.Fotografen - Steven Russell - har haft den lange lukketid fremme og fanget en både varm og kold stations-stemning.(Foto: Steven Russell) Større format
25. okt. 2011 * Rejsekort-automat på vej.Der står efterhånden mange automater ved trinbrættet, og flere af dem virker for tiden. I dag blev der gravet, installeret og stampet, for vi skal have en ny automat til det nye rejsekort, når det kommer så vidt.


4. okt. 2011 * Natte-slibning på banen.Folk, der bor tættest på jernbanen, kan se frem til natligt uro. Banedanmark sliber skinnerne mellem Skanderborg og Ry om natten 11.-13. oktober med et fræsetog, oplyser Midtjyllands Avis.

30. jun. 2011 * Inge med til at skaffe togsæt. Inge Nørgaard, Emborgvej, var træt af trængsel i morgentoget, skrev til Arriva og fik et svar:'Du efterlyser et ekstra togsæt fra Alken mod Viby J. om morgenen – tog 5310. Vi har

konstateret, at det er for tidligt, at vi på grund af den almindelige rejseafmatning i forbindelse med den forestående sommerferie har reduceret tog 5310 med et togsæt. Derfor vil omhandlede tog igen køre med to togsæt (...)Godt gået, Inge og alle andre, der reagerede.


 


16. maj 2011 * Flere tager toget, men ikke i ministerens målestok.Efter de nye hurtigtog, der bl.a. ikke stopper i Alken, blev sat ind, har 8.500 flere end ellers kørt på strækningen Aarhus-Herning i de første fire måneder.

Fra januar-april 2010 var der 76.458 rejser på strækningen Aarhus-Herning. I samme periode i 2011 har der været 85.042, oplyser Arriva til alken.dk. Altså 8.584 flere. Ganger man de fire måneder med tre, kommer man over 25.000 på et år, men ikke de 50.000, som trafikminister Hans Chr. Schmidt (V) brugte som beregning - og argument - for at droppe de små stationer. Se hans brev til Helle Petersen. Men det var altså ministeren, og Arriva understreger, at de ikke har haft nogenmålsætning om et specifikt antal ekstra passagerer som følge af det regionale lyntog.


 

 

15. maj 2011 * Sporarbejde i horisonten i 2012. Helle Petersen, Emborgvej, har spurgt Arriva, om der mon er udsigt til flere afgange ved 7-tiden, og fik dette svar fra Kundeservice: 'Der er umiddelbart ikke udsigt til, at standsningsmønstret for Alken bliver ændret.

Den nuværende køreplan gælder til og med d. 10 december 2011. Og det foreløbige udkast til næste års køreplaner, viser ingen ændringer på strækningen. Dertil skal dog siges, at vi forventer meget omfattende sporarbejder, som muligvis allerede påbegyndes i løbet af 2012. Dette afhænger især af ejeren af strækningen, som er Banedanmark. Hvorvidt der efter disse arbejder vil dukke ændringer op, er det for tidligt at sige noget om på nuværende tidspunkt. Sandsynligvis vil stationen forsat blive betjent med eet tog pr. time i hver retning. Vort nye REX tog vil efter planen også fremover køre med få stop for at nedbringe køretiden. Standsningsstederne er valgt ud fra den kundetilstrøming, der er på disse stationer, således at vi rammer flest mulige brugere til netop dette produkt.'


 

311
23. mar. 2011 * Kun morgenturen i 311'ren bevares.Ikke alle, men de fleste afgange nedlægges på busrute 311, skriver Midtjyllands Avis. Ruten, der har stoppested ved Emborgvej/Skanderborgvej, bevarer en enkelt morgentur.

1. mar. 2011* Banedanmark: Ingen grund til helbomme.Sikkerheden er tilstrækkelig ved overskæringen i Alken, vurderer Banedanmark ifølge Midtjyllands Avis. Dog skal der sættes hegn op i vejsiderne, så man ikke kan gå udenom dér. Udvalgsformand Claus Leick (SF) anbefalede helbomme, men det blev der ikke noget af nu.


29. jan. 2011* Skifter gymnasium nu efter timedriften.Sara Malling Olsen, Alkenvej, skifter nu gymnasium fra Risskov til Skanderborg - hovedsagelig på grund af togets skift til timedrift, der har betydet, at hun skulle med toget 6.11 for at være i skole kl. 8:
- Jeg har ikke haft noget overskud eller fritid de seneste par måneder - står op kl. 5 og er hjemme kl. 17. Har haft svært ved at finde tid til arbejde, lektier, fodbold og venner, fordi jeg bruger så meget tid på transport.

17. jan. 2011* Så' der billetter igen. En ny mega-billetautomat er nu klar ved trinbrættet. Den kan endnu ikke printe klippekort ud.
11. jan. 2011*Halvbomme-henvendelse.FraPlan- og Miljøudvalgets møde mandag fremgår det af et orienteringspunkt:'Halvbomme ved bane-overkørsel i Alken: Skanderborg Kommune retter henvendelse til Banedanmark.'
10. jan. 2011*Automat fjernet.Arrivas folk har i morges fjernet billetautomaten ved banen i den hensigt at stille en ny én op inden for seks til ti dage.
5. jan. 2011*Alken bliver til grin.Finn Bech-Nielsen har, utvivlsomt i den bedste mening, begået en populistisk smøre med løse ender og ubegrundede spørgsmål. Velegnet til at gøre os til grin på Trafikstyrelsens, Banedanmarks og Arrivas kontorer– hvor vi ellers blev taget nogenlunde alvorligt, skriver Thomas Tjørnehøj i tog-debatten.Smalltalken.

24. dec. 2010*30 overskæringsfejl i 2010.Midtjyllands Avis skriver, at der i følge sektionschef i Banedanmark, Helle Bøhl Møller i 2010 har været registreret omkring 30 fejl ved jernbaneoverskæringen her i Alken, men at de ikke har været sikkerhedstruende. Samtidig har transportminister Hans Chr. Schmidt (V) besluttet, at alle overskæringer hurtigst muligt skal gennemgåes af en såkaldt Taskforce.Se ministerens pressemeddelelse

13. dec. 2010*Forældre følger nu skolebørn til bussen.Flere forældre har valgt at følge børnene til skolebussens stoppested, fordi de er bekymrede for lyntoget, der 7.58 drøner forbi med 120 km/tskriver Finn Bech-Nielsen bl.a. i endnu et brev til ministeren og Trafikstyrelsen. Han har bl.a. fundet ud af, at toget i Laven sænker farten til 40 km/t - men ikke i Alken?Se smalltalken.


 

12. dec. 2010*Finn advarer mod hurtige tog.I en skrivelse til transportministeren, Trafikstyrelsen, Arriva m.fl. slår Finn Bech-Nielsen alarm i forhold til de hurtige gennemkørende tog, der ikke tager farten af ved de små stationer. Ikke mindst efter en tragisk dødsulykke ved en fynsk overskæring med halvbomme.Se brev


23. nov. 2010*502'eren igen i farezonen.Ligesom i 2007 er bus 502, der kører viaVædebrovej- Mossøvej med to morgenture og fire ture om eftermiddagen, udset til ændringer. Et forslag vil fra nytår lade den droppe Vædebrovej – Mossøvej.

14. okt. 2010*Tog-fotos på flickr.Togkender Thomas Tjørnehøj har en privat samling tog-fotos fra Alken gennem årene. Og alken.dk efterlyser hermed en frivillig, der har lyst til og forstand på at uploade dem til flickr - et online fotoalbum - hvor bl.a. ogsåChinenke-fotosfindes. Hvem har lyst?Kontaktknudabildtrup@macalken.dk


 

 

11. okt. 2010*Så er det NOK-blog.Eva Michaelsen blogger på en opsparet vrede over Trafikstyrelsens beslutning om færre togafgange. Hun vil fyre op under, inspirere og forsyne andre med argumenter.Så er det NOK-blog.
3. okt. 2010*Arriva holder med os.Det nytter ikke at klage til Arriva, for de holder med os, siger Inge Schøler efter en samtale med en kontrollør. Og helt meningsløst er, at lyntoget ved 7-tiden, som ikke stopper i Alken, ikke kommer hurtigere frem, da det er nødt til at vente på forskellige stationer for krydsende forbindelser. Så kom i gang med at klage til Trafikministeriet!Se smalltalken 3. okt.
29. sep. 2010*Så kom den - køreplanen.Arriva har sendt udkastet til 2011-køreplanen til alken.dk. Timedrift morgen og eftermiddag som forventet. Den er foreløbig, så mindre ændringer kan forventes.Køreplan fra 12. december 2010


19. sep. 2010*Alt at vinde.Eva Michaelsen minder om kampen for at bevare trinbrædtet i 1999/2000 og igen i 2004 - og opfordrer til en sidste indsats.smalltalken.

31. juli 2010*Slut med gratis togture.Billetautomaten er nu kommet op igen, så slut med at komme gratis med toget af den grund.
11. maj 2010*Hærværk igen.Billetautomaten er pillet ned på grund af hærværk, men man kan stadig stemple.
11. maj 2010*311'eren i farezonen.311-bussen er i fare for at blive sparet væk af regionen, skriver Midtjyllands Avis, der citerer udvalgsformand Claus Leick (SF) for, at kommunen ikke vil lade den kollektive trafik blive forringet.


8. maj 2010*De nye minuttider.En piratudgave af Arrivas køreplan fra 12. december er kommet i alken.dk's besiddelse og viser:Afgang hverdage mod Århus:5:46 (måske ikke afklaret) 6:12 7:26 8:26 9.26 ... 20:26 20:58 21:58 22:58 00:06
Afgang hverdage mod Skjern:5:25 6:26 7:36 8:36.... 22:36 23:41

15. feb. 2010*Endnu en automat væk.Nu er klippe-automaten væk ved banen. Altså man kan købe billetter, men ikke stemple.
17. jan. 2010*Lars' køreplan også klar.Nu er Lars Christensen også klar med sin2010-køreplantil BB von Holcks (Birgitte Borchs) holdere. Incl. de ændrede tider.

9. jan. 2010*00 og 25 mod Århus - 10 og 38 mod Ry.De to sidste tog kører endnu senere end ifølge Arrivas foldekøreplan. Dermed har også sidste tog mod Silkeborg forbindelse i Skanderborg med IC-toget sydfra. Det - altså IC-toget - ankommer nemlig på et lidt senere minuttal end de øvrige tog. Det er ændret i Rejseplanen og også i Thomas Tjørnehøjs nyekøreplan- lige til at printe ud.
5. jan. 2010*Automaten væk.Billetautomaten ved trinbrættet er væk for tiden - nok til reparation, efter der blev skåret hul i siden. Men altså ikke muligt at købe billet!

14. dec. 2009*Ændrede togtider.Så er der nykøreplanfor Arrivas tog mellem Skjern og Århus. Ændrede tider - pas på.


 

6. nov. 2009*Sidste år med to tog i timen.Arrivasnye køreplan– gyldig fra 13. december – er nu på nettet. Og det bliver SIDSTE år med to tog i timen, hvis ikke 'nogen' foretager sig noget – og gerne meget snart, da proceduren med planlægning af tog og personale er et langvarigt puslespil, skriver Thomas Tjørnehøj.


16. okt. 2009*Barfoed ser ikke noget behov for møde.Sidst vi havde jernbanekrise, kom trafikminister Sonja Mikkelsen (S) til møde i Alken om driften. Men den nuværende minister, Lars Barfoed (K), synes ikke, der er behov for et møde.

IEngesvang har folk gjort et stykke arbejde med at få ministeren i tale vedrørende køreplansforringelserne fra næste år, hvor vi går fra halvtimedrift til timedrift på de små stationer, oplyser Eva Michaelsen, der skriver: 'Det ser ikke godt ud. Er toget kørt? Man skulle næsten tro det.'Se slutningen af et længere ministersvar.


 

26. sep. 2009*Styrt på Alkenvej.I lørdags måtte tre ambulancer assistere ved et større cykel-styrt på Alkenvej ved søen. 'Team Asmussen' fra Århus var på deres faste lørdagstur, og ved Mossø styrtede omkring seks cyklister, da én kom i rabatten og brat ville rette op, fortæller Hanne Nielsen. Tre kom slemt til skade med bl.a. brud på kraveben og ribben.
7. juli 2009*Slangen i paradiset.I morges blev Tenna Fogeds kat - der havde fem killinger - kørt over af en bilist på Alkenvej. Læs påsmalltalkenhendes appel: Gi' livet en chance.


26 maj 2009*Isoleret set en ulempe...LæsTrafikstyrelsens afslagpå at ændre beslutningen om timedrift. Samlet set styrkes den kollektive trafik, lyder det.

22. mar. 2009*Kære Alken-folk. *Hvem vil være med til at kæmpe for vores halvtimes-drift af toget? * Hvem vil høre lidt om, hvad der er sat i gang? * Hvem vil evt. være primus motor i dette arbejde? * Mød op, og lad os få en snak deromsøndag 29. marts kl. 15hos Karin Fosdal, Alkenvej 67c,8657 7237 / 6131 7237.


 

17. mar. 2009*Kommunikationsmedarbejder/tovholdersøgestil vores fælles togsag.Kan du lide at arbejdefor en god sag? Brænder du for at bevare vores gode togforbindelse, appellerer Eva Michaelsen,læs mere på smalltalken 17. marts.

16. mar. 2009*Mik appellerer til boykot af toget. Mik Sybrandt foreslår boykot af alle afgange en måned, fælleskørsel til Skanderborg og at presse Arriva på økonomien, når de indfører timedrift.Læs hele appellen på smalltalken.
13. mar. 2009*Eva og Estrid ryddede forsidenpå Midtjyllands Avis i dag, hvor Arriva vandt trafikken, Alken protesterede, og hvor trafikchefen citeres for, at Arriva p.t. selv har valgt at lave halvtimesdrift uden at være tvunget til det, og at 19 tog dagligt også vil være en relativt god betjening - bedre end på flere vestjyske stationer.Se pressemeddelelsen.

7. mar. 2009*Møde i dag 7. marts kl. 16hos Knud Erik og Eva (max. 1 time).Vær med til at lægge strategi for, hvordan Alken skal handlefor at forhindre Trafikstyrelsens beslutning om timedrift -se smalltalken.

6. mar. 2009*Gør borgerforeningen noget?Hvem er pendlertalsmand/kvinde fra Alken? Vil borgerforeningen udtale sig eller komme med et initiativ? Jeg tror, det er vigtig at handle NU og skabe en god dynamik med de andre små stationer, så vi sammen kan påvirke politikerne, spørger og siger Eva Michaelsen.Se smalltalken.
6. mar. 2009*Bare for at spare syv-otte minutter.- Den køber jeg ikke, sagde Eva Michaelsen, da hun sammen med Knud Erik Jørgensen forsvarede Alkens interesser i et interview til DR Østjylland om Trafikstyrelsens plan om den bebudede timedrift. Hørindslaget- med indlagt hanegal - og læs ogsåsmalltalken.
4. mar. 2009*Til kamp for halvtimedriften.Eva Michaelsen, der sammen med Lars Christensen var frontløber i 2004, hvor det lykkedes at bevare myldretidsafgangene, har listet en lang række argumenter op mod Trafikstyrelsens nye planer - og lægger op til rådslagning blandt aktive pendlere.Læs mere.
3. mar. 2009*Timedrift fra december 2010.Trafikstyrelsen prioriterer nu åbenbart lyntog hver time mellem Århus og Herning fra december 2010, så der kun skal stoppe tog i Alken hver time. Eva Michaelsen skriver påsmalltalkenom bombning tilbage til stenalderen.
15. feb. 2009*En dæmper på de genemkørende tog.Med et før- og under-foto forklarer Finn og Ulla Amsinck en helt ny idé til at få samtlige tog til at stoppe i Alken.Se smalltalken.


5. feb. 2009* Åh nej, ikke igen.Arriva lancerer et lyntog mellem Herning og Århus, som kun stopper indtil Skanderborg i Ikast, Silkeborg og Ry. Godt nok. Men hvad så med de små stationer?
Eva Michaelsen skriver påsmalltalken.
9. jan. 2009*Lars' køreplan klar.Også Lars Christensens køreplan, der passer i BB von Holcks (Birgitte Borchs) holdere, er nuklar til udprint.

2. jan. 2009*Lidt forbedret køreplan.Så er der en friskAlken-køreplantil folket, kundgør Thomas Tjørnehøj. Planen gælder fra11. januarog er overordnet set en forbedring. De faste minuttal er ændret lidt og nu de samme hele dagen: 08 (40) mod Ry, og (29) 54 mod Århus. Endnu et tog mod Århus søndag morgen betyder, at der ikke længere er et 'hul' på to timer mellem de to første afgange. Og på hverdage undtagen lørdage er minuttallene mod Århus faste allerede fra og med 7.54. Altså ikke længere en 'skæv' afgang (kl. 8.32 i 2008-køreplanen).
Som hidtil viser køreplanen alle tog Århus – Silkeborg og omvendt. Alle disse tog standser også i Viby, Hørning, Laven og Svejbæk. Mellem Skanderborg og Århus kører der flere tog, men ingen af disse er vist i denne køreplan.

På given foranledning skal det understreges, at hverdage betyder 'hverdage' – ikke 'hver dag'! – og at lørdage også er hverdage, selv om hverken Danmarks Radio eller supermarkederne lader til at være klar over det. Overordnet skelnes der kun mellem hverdage og søn- & helligdage. Tog uden anmærk­ning over tiderne kører dagligt = alle dage = hver dag…

I forbindelse med skæve helligdage kan det anbefales at kigge på DSBs og Arrivas internetsider. For de to selskaber kører ikke altid efter samme 'køreplansdage' på samme helligdag (eller dag i forbindelse med en sådan)! Bemærk, at Arriva på Grundlovsdag d. 5. juni kører efter lørdagskøreplanen, selv om det er fredag.

Alken-køreplanen er ægte gammeldags Windows 95-håndværk, og altså aldrig direkte kopier af Arrivas officielle køreplan. Så trods omhyggelig gennemgang af det færdige resultat kan både fjel og mnagler forekomme. Giv lyd hvis du alligevel opdager nogle, så de kan blive rettet! Skriv til 30-82 29 81 ellerthtjo@postkasse.net.

Mvh.Thomas, Emborgvej 109


 

15. nov. 2008*2009-køreplanen er nu klar.Thomas Tjørnehøj har opdaget, at Arrivas køreplan, der gælder fra11. januar 2009, nu kan hentesher.

20. juli 2008*Normal køreplan uden dikkedarer.Thomas Tjørnehøj har lavet denkøreplan, som gerne skulle holde resten af året. Uden busser og andre dikkedarer. Den gælder fratirsdag 22. juli.

11. juli 2008*Særkøreplan til folket!Efter tre måneders togtrængsler er køreplanen stadig ikke helt, som den burde være. Det er dog bedre end det har været de sidste tre måneder. Her ersærkøreplanen:

 

·Mellem Århus og Laven er der kun ændret ved ét eneste tog: det sidste fra Århus om aftenen mandag – fredag. Arriva-toget er aflyst, og DSBs IC3-tog,der kører fra Århus 12 minutter senere, standser i Viby og Hørning. I Skanderborg skal man skifte til togbus til Silkeborg. Den kører naturligvis via Alken.

·Der er kun ændringer om aftenen (lørdag fra ved 20-tiden, øvrige dage fra ved 22-tiden).

·Togene kører Århus – Laven og Silkeborg – Herning (– Skjern).

·Trods togbuskørsel er det kun rejser til og fra Svejbæk, der kan tage betydeligt længere tid.

·Skal man til Silkeborg eller længere vestpå, skifter man til togbus i Ry, og igen evt. til et andet tog i Silkeborg – og omvendt ved rejse i modsat retning.

·Skal man til Svejbæk, skifter man til minibus i Laven – og omvendt ved rejse i modsat retning.

 

Og allerbedst: det hele er overstået allerede mandag d. 21.!

S

ommerhilsner fraThomas,Emborgvej 109

 

5. juli 2008*Slut med trafikale trængsler - næsten!I dag er det slut med at skifte i Skanderborg, hver gang man skal til eller fra Århus. Slut med togbus til Hørning og Viby. Og på mandag får vi igen to tog i dagtimerne og slipper for "togtaxa" til Skanderborg om morgenen, skriver Thomas Tjørnehøj.Men ikke alle Alkens hårdt prøvede togpassagerer kan ånde lettet op, for ikke alt bliver som før. Nu er det mod Silkeborg, turen bliver spændende: Toget kører kun til/fra Laven, hvorfra der er minibus til Svejbæk. Men hvis turen går til Silkeborg eller længere vestpå, skal man allerede i Ry skifte til en "almindelig" bus. Den kører direkte til Silkeborg, hvor man så kan fortsætte med tog mod Herning. Se mere på Arrivas internetside. Og rolig! Denne gang varer det kun en ugestid...


 

 

13. juni 2008* Vi har mistet to afgange:Afgang 19.44 mod Ry hverdage undtagen lørdage, og 7.58 mod Skanderborg på søndage. Det betyder et togfrit interval på 1½ henholdsvis 2 timer. Mindre væsentligt er det nok, at toget 0.11 nat efter søndage nu kun kører til Silkeborg. Tidligere kørte det til Herning, og det gør det stadig på de øvrige ugedage, oplyser Thomas Tjørnehøj, der har sendt enrettet sær-køreplan.
3. juni 2008*Fremtidssnak om letbane.Nu vil Venstre godt investere i Århus-letbane - måske helt til Silkeborg.Læs hvad JP skriver.

29. maj 2008* Internet i Arriva-tog. I ni ud af ti Arriva-tog er der nu internetforbindelse, hvis man ellers kan komme til med skærmen for sidemanden.Læs mere.
12. maj 2008* Arriva-strejken slut.Loko-førernes aktion, hvor de bl.a. selv mødte op og tog skraldet med utilfredse passagerer (respekt for det), er afsluttet, alle tog kører mandag. Men hold hellere øje påArrivas hjemmesidetirsdag morgen.
8. maj 2008* Arriva er ustabil. Mens loko-førerne strejker, skulle en sms-service fra Arriva advare mod uregelmæssig drift. Det virker nu ikke, siger Erik Overgaard, der gik glip af en morgenafgang onsdag. Og der havde ikke været nogen sms.Se Arrivas hjemmeside.

4. maj 2008*Thomas fandt en fejl.Det er ikke fordi, han er medieliderlig, bedyrer Thomas Tjørnehøj, der igen har fundet fejl i sin sær-køreplan og ikke vil risikere, at folk står og glor efter et tog, der ikke kommer. Så her er den nyeste, og så er der kun to måneder tilbage.
10. apr. 2008*Rettet sær-køreplan.Thomas Tjørnehøj har rettet enkelte fejl i sin udgave af særkøreplanen. Så her eren ny. Og så foreslår han på nogle tidspunkter - under sporarbejdet - at tage fra Skanderborg via Ry til Alken, såmænd.Læs mere på smalltalken.
23. mar. 2008*Særkøreplan bare for os.Thomas Tjørnehøj har begået ensær-køreplanfor de 13 uger med sporarbejde - med udgangspunkt i Alken. Og bl.a. fundet nogle hurtige afgange med togbussen.Læs smalltalken.

11. mar. 2008* Tre måneder med særtog.Arrivassærkøreplan for perioden 30. marts til 4. julibør nærstuderes, skriver Eva Michaelsen. Pga. sporombygning i døgndrift mellem Århus og Skanderborg ser det ikke godt ud for Alken.
·Vi har i den periode kun timedrift.
·
Nogle morgenafgange med taxa til Skanderborg.
·
Altid DSB-tog mellem Århus og Skanderborg og omvendt. Dvs. SKIFT i Skanderborg undtagen kl. 4.48 fra Århus og 23.30 fra Skjern…(.dem bruger vi ligesom også enormt meget, ikk?)
·
Beregn altid en halv time til togturen mellem Skanderborg og Århus på hjemvejen (når man ikke lige gider at bruge tid på den slags….)
·
Helt galt ser det ud, når man skal hjem om aftenen fra Århus: fra kl. 20.02 og de næste fire aftenafgange skal man altid vente 35 min. på Skanderborg St. for at kunne komme videre. Dvs. det tager 1 time og 9 min. at komme hjem! Godt man bor i Alken, så man kan cykle, det er værre hvis man skal til Herning….)
·Der er sikkert flere ubehagelige overraskelser, men jeg bliver i dårligt humør af at lede efter flere, SÅ lad os fokusere på det positive: Alting har en ende! Og det bliver godt igen den 4. juli. JUBIIIIHHHHH
JJJ
Dario synes også det er træls, han er ikke til smalltalk, men til URBRØL: ØV!
Mvh. Eva


 

 

3. feb. 2008* 2008-køreplanerne klar.Thomas Tjørnehøjskøreplantil at hænge på køleskabet er allerede kommet - og nu også Lars Christensens plan, der passer til Birgitte Borchs holdere.
6. jan. 2008*Lørdag er en hverdag.Det fortæller Thomas Tjørnehøj bl.a. sammen med den nyeAlken-køreplan 2008. Den er gyldig fra søndag 6. januar til og med lørdag 10. januar 2009. Ingen har henvendt sig til mig med rettelser, men jeg har selv fundet og rettet to fejl. Giv lyd hvis du alligevel opdager fejl, så det kan blive rettet!
Køreplanen viseralletog Århus - Silkeborg og omvendt. Alle disse tog standser også i Viby, Hørning, Laven og Svejbæk - altid. Mellem Skanderborg og Århus er der flere tog. Ingen af disse er vist i Alken-køreplanen.
På given foranledning skal det understreges, at hverdage betyder "hverdage" - ikke "hver dag"! Overordnet skelnes der kun mellem hverdage og søn- & helligdage.Lørdage er altsåogsåhverdage, selv om hverken Danmarks Radio eller supermarkederne lader til at være klar over det... Tog uden anmærkning over tiderne kører dagligt = alle dage = hver dag...
I forbindelse med skæve helligdage kan det anbefales atkigge på DSBs og Arrivas internetsider. Bemærk at de to selskaber ikke altid kører efter samme "køreplansdage" på samme helligdag!
22. dec. 2007 * Arrivas køreplan for 2008.Thomas Tjørnehøj har forberedt et udkast til køreplanen til alken.dk og beder folk om at tjekke, om han har overset noget, og i givet fald sige til på 86 57 79 80,SMS 27-42 86 22 eller e-post thtjo@postkasse.net. Så kommer der en ny og forhåbentlig fejlfri udgave efter nytår.
6. nov. 2007 * 501 og 502'eren i farezonen.  Busruten fra Skanderborg, over Voerladegård til Brædstrup nedlægges måske. Horsens Folkeblad skriver, at Midttrafik er på vej til at spare 1,6 mio. kr. Bussen snitter Vædebrovej ved Mossøvej.


31. okt. 2007 * Det seneste hverdagstog står til at ryge.Arriva har offentliggjort et udkast til denkøreplan, der skal gælde fra nytår. Thomas Tjørnehøj vurderer: Det ser ud til, at vi mister en togafgang:
Afgangen til Århus lidt i kl. 1 natten efter hverdage undt. lørdage. Dette ser umiddelbart ud til at være den største ændring, og det er nok også til at overkomme. Trods en natteravn har jeg aldrig selv benyttet dét tog. Nat efter lørdag og søndag kører toget stadig. Andre ændringer er, at faste minuttal for de tog, der kører hele ugen, bliver forskellige afhængigt af om der kører ét eller to tog i timen. Eller med andre ord: der bliver ét minuttal hverdage undt. lørdage i dagtimer, og et andet alle aftener samt hele dagen lør-, søn- og helligdage.

6. sep.* Cyklende børn, der sjusker.Eva Nikolajsen appellerer til forældre med børn, der cykler til skole: -Jeg har set en del børn sjuske, når de skal fra Emborgvej ud på cykelstien langs Skanderborgvej. De ser sig ikke ordentligt for og bringer sig selv (og i nogle tilfælde også mindre søskende) i fare.

Min far lavede ”overraskelsesopsyn” på mig ved de farlige steder på min skolevej, og det lærte jeg meget af!! Og det er bare én måde at lære sit barn at passe bedre på sig selv og andre.

Venlig hilsen Eva, en forhenværende cykelsjuske.


 

 

12. aug.* Rettet Arriva-køreplan.Thomas Tjørnehøj har fundet og rettet en fejl i sin Arriva-køreplan, så passagerer, der har den gamle hængende, kan printe en ny udher.

8. juli * Ny Arriva-afgang fra Århus til Alken - kl. 18.17 på hverdage.Efter et ihærdigt benarbejde er det lykkedes de to Alken-passagerer Eva Nikolajsen og Thomas Tjørnehøj at få en ekstra togafgang ind i køreplanen. Toget kørte faktisk i forvejen - bare uden passagerer mellem Skanderborg og Herning.


Eva opdagede det en dag i april, hvor hun tog hjem fra Århus kl. 18.17, og der kun var ca. 20 med toget. Alle blev vippet ud i Skanderborg, og toget fortsatte tomt til Herning! Efter at have konstateret, at det virkelig var det, der skete - bl.a. ved at studere Banedanmarks tjenestekøreplaner - har et undrende brev til Arriva nu ført til en revideret køreplan med virkning fra 4. juli. Og nu kan man roligt stå på toget fra Århus 18.17 og havne i Alken 18.44. Sekøreplanen. Flot arbejde fra Eva og Thomas, der i brevet til Arriva også sørgede for at nævne, at Århus-Herning-ruten aldrig har haft en bedre køreplan, men at en beskeden indsats kunne gøre den endnu bedre.
311
4. juli * Ny køreplan for 311'eren.  Connex er nu afløst af Veolia. Tiderne fra Alken Smedie er de samme på nær en halvotte-bus om morgenen, der er rykket fem minutter.Se køreplan.


Billetter købt i Midttrafik app er ikke gyldige til rejser med Arriva tog og DSB tog.
Arrivas køreplan for forbindelsen mellem Skjern og Aarhus - indtil 9. dec. 2017


Arrivas pendlerrepræsentant på vores rute: Finn 'Badutski' Bech-Nielsen, fbn@allingconsult.dk - Læs Badutskis Blog
Skolebussen er gratis for alle og kører mange runder over bl.a. Bjedstrup Skole og Ry på alle skoledage. Tjek køreplan for rute 420.

 

311'eren mellem Silkeborg, Ry og Skanderborg kører hverdage oppe på Skanderborgvej. Tjek køreplan

 

Skolebussen Ejer-Ris-Tåning-Mossøvej-Skanderborg Station -Højvangen -  nr. 413, en del af Skanderborgs skolebusnet. Se køreplanen.

 

 

 
 Tv-indslag fra kampen for trinbrættet i 2000-2001. Med en sej arbejdsgruppe i spidsen lykkedes det i 2000-01 at sikre Alken som trinbræt trods Banestyrelsens påtænkte lukning efter en renovering.
TV2 Østjylland beskrev det hele i to indslag: Først ministerbesøget i 2000  og hattefesten i 2001, da toget ankom igen.  

Eva Michaelsens
Så er det NOK-blog
** Hvor ensporet har man lov til at være? **En kollektiv trafik-frustration, udsat for vrede og indignation **

Fra oktober 2010 *

Efter den seneste renovering af trinbrættet. (Foto: Pernille Benzon)


 

 

 

 

 

 

 

 







 

 

 

.