Åbent brev: Ry Mølles ret til at styre vandstanden bør stoppe

Grundejerforeningen Alken Enge arbejder nu på at få Ry Mølles ret til at styre vandstanden stoppet og i det mindste opstemningen under offentlig kontrol. Klima-, Plan- og Miljøudvalget i Skanderborg Kommune har på baggrund af foreningens henvendelse sagen på dagsordenen på et møde i dag tirsdag, oplyser udvalgsformand Claus Leick (SF).

Åbent brev til lokale og regionale medier, Klima-, Plan- og Miljøudvalgets medlemmer samt chef for Plan, Teknik og Miljø i Skanderborg Kommune Karen Margrethe Høj Madsen samt projektleder på Gudenå Helhedsplan Mathias Utoft Jørgensen, Silkeborg Kommune.

Efter et år med de største regnmængder, DMI nogensinde har målt, har vandstanden i Mossø aldrig haft så lang en sommerperiode på et så ekstremt højt niveau som i år. Den tidligere normale rytme med lavere vandstand om sommeren, så søen bedre kan rumme vinterens nedbørsmængder, er for længst brudt, og vi, der bor ved Mossøs østre ende, er alvorligt bekymrede for de kommende storme fra vest og de potentielt følgende oversvømmelser.
Vi var ude for omfattende oversvømmelser i 2015 og i 2020, hvor en propfyldt Illerup Å gik over sine bredder og fossede ind i de lavtliggende Alken Enge og gav skader på flere huse. Siden har vi sammen med lodsejerne i engen bygget 900 meter dige langs åen, hvilket indtil nu lige netop har holdt vandet væk. Men en totalt fyldt Mossø bremser flowet i åen og sætter diget under voldsomt pres ved den monsterregn, vi ved vil komme igen og igen.
Mossø er Jyllands største sø og afvander et samlet område på størrelse med Fyn, men de stigende vandmængder, der har brug for frit gennemløb, bremses markant op ved Ry Mølle.
Vi mener, tiden er inde til at stoppe Ry Mølles ret til at styre vandstanden i vores del af Gudenåsystemet. Med flodemål, der er fastsat tilbage i 1862, har møllens ejer ret til at stemme vandet op uden hensyn til de aktuelle klimaforandringer og den ekstraordinært høje vandstand. Ifølge en rapport fra WSP i 2022 vil en nedlagt opstemning i Ry betyde 30 cm. lavere vandstand i Mossø. De 30 cm. er afgørende for os, der bor ved søen.
Heldigvis er Ry Mølle i vandområdeplan 2021-27 udpeget som en spærring, der skal fjernes til gavn for faunapassagen. Den indsats skal senest være sat i værk i 2027. Der er bevilget penge, som kommunen skal søge hos EU og staten for at udarbejde et projekt, men det er bare endnu ikke sket. Den mulighed for at kombinere en natur- og en klimabeskyttelsesgevinst bør ikke vente længere, så en forundersøgelse må i gang hurtigst muligt.
Det projekt kommer til at tage tid, og i mellemtiden bør kommunen efter vores opfattelse arbejde på at få afskaffet de utidssvarende flodemål, som i øvrigt jævnligt overskrides. Regulering af vandstanden i landets eneste flod er ganske enkelt for stort et ansvar til at tilhøre en privat virksomhed. Opstemningen bør fjernes, og indtil det kan blive til virkelighed, bør den under direkte offentlig kontrol.

Grundejerforeningen Alken Enge
Brian Kristensen, Mikkel Juul-Nyholm, Peter Gregersen og Knud Abildtrup

You are currently viewing Åbent brev: Ry Mølles ret til at styre vandstanden bør stoppe