Ingen garanti for siddeplads på populære afgange

GoCollective er for tiden udfordret, så det nogle dage betyder aflysninger, forsinkelser og færre togsæt. Det skriver trafikselskabet til Lone Gerup Adamsen, der som en af hyppige pendlere fra Alken har klaget over uregelmæssighederne, der også betyder overfyldte tog. I sine svar til Lone skriver senior service manager Inge Poulsen bl.a., at “GoCollective er for tiden udfordret med hensyn til driftsklare tog. Vi oplever i øjeblikket forlænget leveringstid på vigtige reservedele, der skal bruges til reparationer, vedligeholdelse og eftersyn af vores tog, og det har desværre indimellem ført til aflysninger. Pga. manglen på togsæt, kan man beklageligvis også i øjeblikket opleve, at tog, der normalvis køres med to togsæt, kun kører med et togsæt. Derudover er vi også udfordret af Banedanmarks nye signalsystem, som desværre skaber både forsinkelser og aflysninger. Banedanmark arbejder fortsat på at få signalsystemet til at køre mere stabilt så driften kan blive normaliseret. Signalproblemerne betyder, at der ikke kan køre samme mængde tog på strækningen, samt at de tog, som kører, ikke kan køre samme hastighed som under normale omstændigheder.”

Lone har bedt om
* en tidshorisont for, hvornår materielproblemerne er løst. Tilsyneladende intet svar.
* konkret at få at vide om og fra hvornår GoCollective planlægger at indsætte to togsæt på morgenafgangen kl. 6.57 og kl. 8.00 fra Alken mod Aarhus. Svar: Det er der ingen planer om. Passagertællinger viser, at der på afgangen kl. 6:57 oftest er færre passagerer end de 125 siddepladser. Der er indimellem ledige siddepladser, fordi passagerer ikke fordeler sig i toget. På afgangen kl. 8:00 ser vi flere stående, især fra Hørning, hvor cykler og løbehjul kan gøre pladsen trangere. Vi tillader cykler/løbehjul, hvis pladsen tillader det, men på populære afgange må stående passagerer forventes. Toget er sikkerhedsgodkendt til dette.
* at få sin klage løftet til ledelsen. Svar: Ledelsen er orienteret om din sag, og svaret er drøftet med de ansvarlige.
* information om krav til kvalitet på driften. Svar: Vores kontrakt med Transportministeriet indeholder krav til punktlighed og kapacitet. Operatørpunktligheden opgøres og offentliggøres månedligt på vores hjemmeside. Kapacitetskravet måler gennemsnitlig belægningsprocent pr. delstrækning, som ikke må overstige 100 % med få undtagelser. Vi lever op til dette krav og rapporterer løbende.

Lone slutter en af sine mails af med: “Det også har politisk hensigt, da jeg synes, vi har en dårlig betjening af offentlig trafik i det østjyske. Og så er prisen også uforholdsmæssig høj, hvis man ønsker at fremme brug af offentlige transport i Danmark. Det vil jeg gerne løfte videre op. Ikke for at finde fejl ved jeres overholdelse af kontrakterne men i en højere sags tjeneste.

You are currently viewing Ingen garanti for siddeplads på populære afgange