Aftenarbejde ved banen – få hele Thomas’ historie om påkørslen her

Sidste mandag aften ved 20-21-tiden havde folk fra Banedanmark og et tilkaldt firma gang i at reparere en af bommene ved overskæringen – og lod to biler holde med tændte blink i aftenmørket. Den ene af de fire bomme var åbenbart blevet påkørt af et køretøj, så den var bøjet i en forkert retning og skulle justeres tilbage på plads.

Thomas “Tog” Tjørnehøj kan hele historien bag påkørslen, for han var der selv. Thomas skriver til alken.dk:

Mens jeg ventede på toget, var en lille fejemaskine i gang med – ja, at feje. Da toget fra Ry nærmede sig, var maskinen nået over i venstre side af vejen – altså imod køreretningen. Derfor så maskinføreren hverken blinklyset – som jo vender i modsat retning;  dvs. for trafik i den “rigtige” retning – eller, da han i sagens natur havde blikket rettet nedad, hvor maskinen skulle feje, bommen, som var på vej ned. Bommen fældede maskinens rotorblink og fortsatte ned i mellemrummet mellem førerhus og bagende. Maskinføreren opdagede det først da maskinen havde trukket bommen skæv og raget et af de røde advarselslys af, så det hang og dinglede i ledningen.

På de gamle (=tidligere) bomanlæg skulle der ikke mere end én sprunget pære på én bom til, før anlægget meldte fejl. Så med de nuværende højteknologiske og hyperfølsomme anlæg forventede jeg nærmest, at togdriften nu ville blive indstillet i timevis, indtil alt var blevet efterset og gennemafprøvet. Men toget kom, standsede, samlede mig op og fortsatte som intet var hændt, så jeg nåede til Horsens Sygehus i god tid – og fik repareret min brækkede lillefinger…
(Foto: Knud Abildtrup)

You are currently viewing Aftenarbejde ved banen – få hele Thomas’ historie om påkørslen her